Role of the educational guidance in the integral development of the general middle education student
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14933784Keywords:
role, counselor, teacher, comprehensive developmentAbstract
The objective is to analyze and highlight the importance of the educational counselor in the integral development of general high school students, with an interdisciplinary approach, identifying key functions that counselors play in the student, emotional and social spheres, in the formation of competencies that transcend the academic. An inquiry was carried out, the type of research was interpretative and a documentary bibliographic design was carried out. Theoretical foundations were taken such as: Role of the teacher counselor, in academic performance, interpersonal relationships, professional choice. Some of the final reflections about the review of the role of the educational counselor in general secondary education is to help students mediate between them and the educational system, in order to define their professional profile and therefore ensure their future, this can be achieved through planning, application of pedagogical strategies for the achievement of an end or purpose.
Downloads
References
Alarcón, P., Vásquez, V., Díaz, C. y Venegas, C. (2020). El profesor como guía y guerrero: metáforas sobre la profesión docente. Cuadernos de Lingüística Hispánica (36), 105-128. https://doi.org/10.19053/0121053X.n36.2020.10989.
Borbor-Balón, C. (2024). Las habilidades sociales y las relaciones interpersonales en el desempeño de los docentes como agentes educativos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 481-498. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3280
Chávez, H., Torres, J. y Albornoz, V. (2021). La mediación en el acompañamiento de estudiantes y padres de familia en un contexto digital. Revista Innova Educación.
Educatics (s.f). Orientación y apoyo en el desarrollo de habilidades de autorregulación en estudiantes. Revista de Educación y Tecnología. https://educatics.ar/rol-del-docente-guia-y-facilitador-en-el-aprendizaje-activo/?form=MG0AV3
Espinoza, E., Villacres, G. y Granda, D. (2020). Influencia de las didácticas tecnológicas en el desarrollo del aprendizaje de los estudiantes. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 63-70.
Flores, E., Loaiza, A. y Rojas, G. (2020). Rol del docente investigador desde su práctica social. Revista Scientific, 5(15), 106-128.
García, J. (2020). Diseño teórico de la investigación: instrucciones metodológicas para el desarrollo de propuestas y proyectos de investigación científica. Información Tecnológica, 31(6), 159-170. https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v31n6/0718-0764-infotec-31-06-159.pdf
Guamán, V., Espinoza, E. y Herrera, L. (2020). Fundamentos psicológicos de la actividad pedagógica. Conrado, 16(73), 303-311.
Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Psicología, 16(2), 73-80. http://perspectivas.mdp.edu.ar/revista/index.php/pep/article/view/469
Ianni, G. (2018). Formación docente y Rol Orientador. Fundación Koinonia. Santa Ana de Coro, Falcón, Venezuela
Jordán, A., Alemán, I. y Camacho, G. (2020). La docencia: el trabajo de los maestros, los roles y las responsabilidades. RECIMUNDO Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 4-13.
López, J., Maza, C. y Tusa, F. (2020). Educar en el contexto digital: el reto de ser edutuber. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 1(25), 188-200.
Meléndez, C. y Flores, L. (2018). Educación Continua, Gestor del Aprendizaje y Conocimiento en la Educación Superior. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 7(4), 76-97. http://dx.doi.org/10.177993/3ctic.2018.61.10-21
Morales-Carrero, J. (2020). El rol del profesional de la orientación como agente dinamizador del proceso educativo. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Mujica, R. (2015). El docente orientador. Docente 2.0. https://blog.docentes20.com/2015/08/el-docente-orientador/?form=MG0AV3
Puig, C. (2020). El rol docente del tutor y supervisor de prácticas en Trabajo Social: construcción de la reflexividad y el compromiso durante la formación a través de la supervisión. Revista De Trabajo Social E Intervención Social (29), 57–72. https://doi.org/10.25100/prts.v0i29.8084
Reis, J., Ferreira, M. y Olcina, G. (2020). La figura del profesorado-investigador en la reconstrucción de la profesionalidad docente en un mundo en transformación. Revista Educación, 44(1), 502-514. https://doi.org/10.15517/rev
Villacres, G., Espinoza, E. y Rengifo, G. (2020). Empleo de las tecnologías de la información y la comunicación como estrategia innovadora de enseñanza y aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 12(5).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Alonso de Ojeda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).