Ethics in university education: promoting social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14933616Keywords:
ethics, education, university, social responsibilityAbstract
Ethics is the most important and functional branch of philosophy today, because it represents a social challenge, which is reflected in our daily attitudes as a response to problems and new social challenges Gamero (2023). The purpose of this research is to reflect on ethics, its principles and codes in Universities from an ethical-political-philosophical perspective, as well as social responsibility constitutes a privileged social tool for the exchange of ideas, opinions and experiences. This research is of a documentary type based on a compilation of different approaches. Consequently, it means that the University must be converted into a place where students can find the appropriate means and opportunities for their personal development on the intellectual, aesthetic, spiritual and moral levels; teachers investigate, generate and communicate knowledge, show desirable paths with their own lives, communicate to their students the pleasure of knowledge.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Guía para su elaboración. Caracas, Venezuela: Episteme.
Collins, D. (2000). The quest to improve the human condition. Journal of Business Ethics, Vol. 26, pp. 1-73.
Cortina, A. (2000). Ética mínima. Introducción a la Filosofía Práctica. Editorial Tecnos, S.A. Madrid.
Díaz, J. y Segado, F. (2020). Indicaciones éticas en las revistas de educación indexadas en la WOS. El profesional de la información.
Gamero, V., Yepez, M. y Cornejo, M. (2023). Importancia de la ética, valores y principios en la formación universitaria. Breve reflexión. Revista Yachay, vol. 12, núm. 2. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.301
Gardner, H. (2007). Cinco mentes para el futuro. Editorial Paidós.
González, R. y Cardentey, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Humanidades Médicas, 16(1), 161-174. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/672/596
González (2019). Ética. 4a. edición.
Habermas (1988). Escritos sobre moralidad y eticidad. Editorial Tecnos.
Hernando, A., Rubio, M., López, M. y Gonzales, G. (2018). Los valores éticos en la Educación Universitaria: Un reto para los docentes. INED21
Hortal, A. (2002). Seven Thesis on Professional Ethics. Ethical Perspectives, 200-205. https://doi.org/10.2143/EP.3.4.563028
Hoyos, C. (2010). Un modelo para la investigación documental. Guía teórico-práctica sobre construcción de Estados del Arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Medellín, Señal Editora. 1-6
Lagana, A. (1999). Il Codice etico nelle Ferrovie dello Stato. Politeia, 53 (54-66).
López, R. (2013) “Ética profesional en la formación universitaria” perfiles educativos vol.35 no.142 Ciudad de México sep. 2013
Martín, E. et al. (1997). Experiencias en la gestión y el financiamiento de la Educación Superior en Cuba, La Educación Superior en el siglo XXI, Visión de América Latina y El Caribe, Tomo II, Colección Respuestas. Caracas. Ediciones CRESALC/UNESCO.
Martin, F. (2000). Ética. Ediluz.
Martín, J. (2008). La ética profesional como religación social: Hacia una visión compleja para el estudio de la ética en las profesiones REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 12, 2010, pp. 1-14. Universidad Autónoma de Baja California Ensenada, México
Pereira, L. (2007). Lo ético en las macropolíticas de la Universidad del Zulia. Multiciencias, Vol. 7, Nº 3 (329 - 337).
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. V, núm. 12, (105-117). México
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Alonso de Ojeda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).