Teaching in multicultural contexts, Challenges and transformative perspectives in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16895283

Keywords:

teaching, context, diversity, cultural

Abstract

This research aims to reflect on the role of the teacher in a context of cultural diversity, based on a documentary methodology with a bibliographic design. It highlights the need for committed and trained teachers to develop an intercultural approach that aligns with educational programs. These teachers must understand the strengths, limitations, and competencies of students from minority cultures, promoting meaningful learning and addressing cultural diversity through strategies that encourage respect, solidarity, and teamwork. Furthermore, it underscores the importance of identifying and addressing values, behaviors, and potential conflicts in multicultural contexts, transforming them into opportunities to foster peaceful coexistence. Finally, it emphasizes that the teacher must continuously reflect on their actions, adapting resources and strategies that ensure equitable treatment and the integration of local and global aspects in school dynamics, thus strengthening its impact on the educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gladys Perozo Leal, Universidad Nacional Experimental de la Fuerza Armada, Zulia, Venezuela.

PhD in Educational Innovations

References

Aguado O., M. (2023). Investigación para la renovación educativa. Revista de Investigación Educativa. Vol. 41, N.º 1, pp. 11-13. https://doi.org/10.6018/rie.553291

Álvarez, P. y García, C. (2020). Innovaciones pedagógicas en la diversidad cultural. Lima: Editorial Andina.

Álvarez, P. y Ramírez, C. (2020). Metodología de la investigación documental: Fundamentos y aplicaciones. Bogotá: Editorial Innovación Científica.

Camboni, M. y Juárez, M. (2020). Pedagogía intercultural: Fundamentos y prácticas. México: Trillas.

Cortés, R. y Zambrano, L. (2021). Ética intercultural en la educación contemporánea. Bogotá: Editorial Educación Global.

Díaz, A., Pérez, B. y Gómez, C. (2022). Diversidad cultural y su impacto en la interacción social. Editorial Académica.

García, J. y López, A. (2021). Competencias docentes en contextos multiculturales. Sevilla: Editorial Innovación Educativa.

González, M. y Martínez, R. (2021). Diversidad cultural: Un enfoque educativo. Bogotá: Editorial Educación Avanza.

González, M. y Rojas, P. (2021). Inclusión educativa y diversidad cultural en la escuela contemporánea. Bogotá: Editorial Educación Avanza.

Jiménez, R. y Salazar, C. (2021). Prácticas educativas en comunidades interculturales. Lima: Editorial Latinoamericana.

López, E. y Gómez, R. (2023). Diseños de investigación documental en ciencias sociales. Madrid: Narcea.

Martínez, S. y Vega, L. (2023). Aprendizaje significativo en contextos multiculturales. Madrid

Pérez, A. y López, J. (2022). La comunidad educativa como base para la inclusión cultural. México: Editorial Trillas

Pérez, L. y Morales, H. (2023). Innovación pedagógica en la diversidad cultural. Buenos Aires: Editorial Educación Integral.

Pinillos, C. (2012). La diversidad cultural en los contextos educativos. Sevilla: Alfar.

Rodríguez, M. y Fernández, L. (2021). Investigación bibliográfica: Estrategias para el análisis crítico. Sevilla: Editorial Académica.

Ruiz, L. y Fernández, H. (2023). Competencias docentes en contextos multiculturales. Buenos Aires: Editorial Educar.

Sabino, C. (2007). El Proceso de Investigación. Caracas: Editorial Panapo.

Serrano, C. y Vega, L. (2023). Interculturalidad y cohesión social en las aulas. Sevilla: Editorial Innovación Docente.

Soriano, R. (2005). Interculturalidad y educación: Reflexiones para un mundo plural. Barcelona: Octaedro.

Zorrilla, A. (2021). ¿Cómo se realiza una investigación documental o bibliográfica? https://goo.su/ugzUW

Published

2025-08-26

How to Cite

Perozo Leal, G. (2025). Teaching in multicultural contexts, Challenges and transformative perspectives in the 21st century. Revista Ethos, 16(2), 117–128. https://doi.org/10.5281/zenodo.16895283

Issue

Section

Artículo científico