Education in a Globalized Context

Perspectives of a Society Focused on Knowledge Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10156708

Keywords:

Education, Knowledge management, Globalization, Society

Abstract

The objective of the study was focused on analyzing education in a globalized context: perspectives of a society focused on knowledge management. In this context, teaching professionals are forced to prepare and update academically in order to respond appropriately to their performance that these changes require. Regarding the methodical nature For this, a documentary research
analysis work was carried out providing the basis of the study. In general considerations, it is highlighted that the society focused on knowledge management has been motivated by the dynamism of technological advances, which is conceived by improvements in educational institutions contingent on globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oscar A. Rojas-Carrasco, Universidad Miguel de Cervantes - Chile

Academic, Postgraduate and Research Directorate, Miguel de Cervantes University.

Amely D. Vivas-Escalante, Universidad Miguel de Cervantes - Chile

Academic, Postgraduate and Research Directorate, Miguel de Cervantes University.

References

Alegre, Joaquín. (2009). La gestión del conocimiento como motor de la innovación: lecciones de la industria de alta tecnología. Publicaciones de la Universitat Jaume. Buenos Aires, Argentina.

Aponte, Ramón (2009). Excelencia gerencial. Editorial Océano. Madrid, España.

Avendaño, William y Guacaneme, Ramón (2016). Educación y globalización: una visión crítica. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, Vol. 16, No. 30: Pp. 191-206. Documento en línea. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100246672012. Consulta: 23/09/2019

Benavides, Carlos y Quintana, Cristina. (2010). Gestión del conocimiento y calidad total. Ediciones Díaz de Santos. S.A. México D.F., México.

Bonal, Xavier. (2009). La educación en tiempos de globalización: ¿quién se beneficia? Revista Educação & Sociedade, Vol. 30, No. 108: Pp. 653-671.

Bueno, Eduardo. (2011). Gestión del conocimiento y capital intelectual. IU Euroforum Escorial. Madrid, España.

Ferrari, Sergio y Tuto, Beat (2009). Leonardo Boff: “La actual globalización exige un nuevo paradigma de cooperación” (entrevista). Revista de Información y Debates “Pueblo”. Disponible en: http://revistapueblos.org/old/spip.php?article1539. Consulta: 20/05/2019.

Fondo Monetario Internacional. (2000). Administración de recursos humanos. Caracas, Venezuela.

Folliari, Roberto (2005). La interdisciplina revisitada. Revista Andamios, Vol.1, No. 2. Documento en línea. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632005000300001. Consulta: 20/03/2019

Freites, Diomar. (2013). Gestión del conocimiento: un reto para la gerencia educativa. Trabajo de Maestría (Publicado). Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora UNELLEZ. Barinas, Venezuela.

Fullan, Michael. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Editorial Octaedro. Barcelona, España.

González, Raúl. (2010). La escuela media en la sociedad del conocimiento. Novedades Educativas. Buenos Aires, Argentina

Grant, Ramón. (2007). Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. Ediciones Civitas. Madrid, España.

Guadamillas, Francisco. (2010). La gestión del conocimiento en la empresa desde una perspectiva basada en los recursos. Análisis de las implicaciones para la dirección de recursos humanos. Estudios Financieros. Madrid, España.

Juanola, Eduard. (2004). Globalización y Cultura. Análisis crítico de los vínculos, efectos e interconectividad entre dos nociones. Revista de Pensamiento e Investigación Social. No. 6. Documento en línea. Disponible en: https://atheneadigital.net/article/view/n6-juanola/171-html-es. Consulta: 19/06/2019

Melendro, Marcos (2008). La globalización de la educación. Revista Teoría de la Educación. Vol. 17. Documento en línea. Disponible en: https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2008_09melendro_tcm30-163531.pdf. Consulta: 22/06/2019.

Ordoñez, Pedro. (2001). Capital intelectual, gestión del conocimiento y sistemas de gestión de recursos. Editorial Prentice-Hall. Hispanoamericana. México D.F., México.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO (2012). Situación educativa de América Latina y el Caribe: hacia la educación de calidad para todos al 2015. Documento en línea. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf. Consulta: 19/06/2018

Rodríguez, Andrés (2007). Las ciencias humanas. Revista Idea Virtual. No. 38. Documento en línea. Disponible en: http://www.unsl.educ.ar/ideas/revitaideadea. Consulta: 16/04/2015.

Ulrich, Daniel. (2009). El futuro de la dirección de recursos humanos. Aedipe-Gestión. Madrid, España

Published

2020-01-10

How to Cite

Rojas-Carrasco, O. A., & Vivas-Escalante, A. D. (2020). Education in a Globalized Context: Perspectives of a Society Focused on Knowledge Management. Revista Ethos, 12(1), 37–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.10156708

Issue

Section

Artículo científico