Organizational culture from the perspective of professional identity An action research experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16895093

Keywords:

organization, culture, identity, teacher

Abstract

The objective was to strengthen the organizational culture from the perspective of teachers' professional identity as a change initiative at EBN Gral. Eleazar López Contreras. A qualitative research approach was used, based on the action research paradigm—participatory, critical, and reflective—following the Carr and Kemmis (1988) model. Data was collected through direct observation, unstructured interviews with 16 teachers, administrative and managerial staff, and workers, as well as a review of relevant literature, analyzed through data triangulation. The results revealed a disconnect between reality and social actors, which led to the formation of work teams. A change in attitude was observed, with increased commitment and willingness to recover cultural spaces and identity. Organizational actions were carried out through meetings and collaborative activities to maintain joint efforts. The research concluded with significant achievements, satisfaction for the successful transformation, and direct benefits for the participants in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Grecia Galué Oviedo, Unidad Educativa Privada Instituto Simón Bolívar. Zulia, Venezuela

Master of Science in Basic Education Administration

Gary Oviedo Velásquez, Universidad Alonso de Ojeda. Zulia, Venezuela

PhD in Social Sciences

References

Albert, M. (2007). La Investigación Educativa. Claves Teóricas. España: Mc Graw Hill.

Alles, M. (2017). Comportamiento organizacional. Como lograr un cambio cultural a través de la gestión por competencias. Buenos Aires, Argentina: Editorial Granica, segunda edición.

Alliaud, A. (2018). El desarrollo profesional docente: una cuestión política y pedagógica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, 13 (2): 278-293. http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa

Aravena, O. (2020). Acompañamiento pedagógico como estrategia de mejora en las prácticas de aula y el desarrollo profesional docente. Tesis doctoral de la Universidad de Extremadura, España. En: https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/11888/1/TDUEX.pdf

Barbier, J. (1996). El uso de la noción de identidad en la investigación, especialmente en el campo de la formación. Education Permanente, (128): 11-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo= 2020870.

Carr, W. y Kemmis S. (1988) Teoría Critica de la Enseñanza. La Investigación-Acción en la Formación del Profesorado. Edic. Martínez Roca. Barcelona. En: https://asdrubaljaimes10.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/07/kemmis-s-y-w-carr-teoria-critica-de-la-ensenanza-1986-copia.pdf

Corona, J. (2018). Investigación cualitativa: fundamentos epistemológicos, teóricos y metodológicos. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 144: 69-76. http://doi.org/10.15178/va.2018.144.69-76.

Covey, S (2005). El octavo hábito: De la efectividad a la grandeza. Vol. 104. Ediciones Paidós. Barcelona – España.

Cummings, T. y Worley, C. (2007). Desarrollo organizacional y cambio. México: Cengage Learning.

Daft, R. y Steers, R. (1997). Organizaciones. El comportamiento del individuo y de los grupos humanos. Distrito Federal, México: Limusa. ISBN: 9789681841508

Elliott, J (2005). El cambio educativo desde la investigación – acción. Ediciones Morata, S.L: cuarta edición, Madrid – España.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa, serie Antropología y Etnografía, 12° reimpresión. Barcelona-España. En: https://monoskop.org/images/c/c3/Geertz_Clifford_La_interpretacion_de_las_culturas.pdf

Herrera, K., Gonzales, F., García, G. & Ponce, D. (2023). Identidad profesional y vocación docente. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6 (12): 103-118. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2531

Lewin, K (1946). La investigación-acción y problemas de las minorías. Journal of Social Issues, 2 (4): 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Núñez, M. (2021). Factores que influyen en la conformación de la identidad profesional de los docentes noveles universitarios. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18 (36): 27-41. https//www//Dialnet-FactoresQueInfluyenEnLaConformacionDeLaIdentidadPr-8078194.pdf

Olave, S. (2020). Revisión del concepto de identidad profesional docente. Revista Innova Educación, 2 (3): 378-393. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.001

Rodríguez-Ponce, E., Ancoma, C., & Oneto, S. (2024). Aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. Revista De Ciencias Sociales, 30 (4): 473-489. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i4.43044

Salinas, J., y Marín, V. I., (2019). Metasíntesis cualitativa sobre colaboración científica e identidad digital académica en redes sociales. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (2): 97-117. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23238

Schein, E. (2009). La cultura empresarial y el liderazgo: una visión dinámica. Editorial Félix Varela. La Habana - Cuba.

Vargas, M. (2024). Cuestiones de la identidad profesional docente. Análisis a partir de la elaboración de un estado del arte. Revista latinoamericana de estudios educativos, 54 (2): 359-385. https://doi.org/10.48102/rlee.2024.54.2.633

Weber, M (2012). Ensayos sobre metodología sociológica. Editorial Amorrortu. Buenos Aires – Argentina. https://metodologia2lecturas.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/02/max-weber-ensayos-sobre-metodologia-sociologica.pdf

Published

2025-08-26

How to Cite

Galué Oviedo, G., & Oviedo Velásquez, G. (2025). Organizational culture from the perspective of professional identity An action research experience. Revista Ethos, 16(2), 87–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.16895093

Issue

Section

Artículo científico