Educational resilience in adolescents: integration of internal and external factors and theoretical approaches for risk contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16895995

Keywords:

resilience, adolescents, context, education

Abstract

The article analyzes the interaction between internal factors (motivation, self-concept, cognitive abilities) and external factors (social support, educational policies) in building resilience in adolescents. In education, resilience is key to addressing inequalities, crises, and psychosocial challenges. Initially linked to individual traits, it is now recognized as a multidimensional concept. The research is documentary, with an interpretative approach and an analytical-hermeneutic method. The importance of balancing internal strengthening (self-concept, emotional management) with external support (community networks, public actions) is highlighted, especially for young people exposed to inequality or violence. Gardner’s theory of multiple intelligences (2011) contributes to resilience development by providing personalized pathways to self-knowledge. However, in dysfunctional homes, intrapersonal intelligence may be limited without timely psychoeducational interventions. Understanding these factors helps improve support strategies and strengthen adolescents’ resilience capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana del Valle Velásquez Bastidas, Universidad Politécnica Territorial de Mérida. Zulia, Venezuela

Mg. Sc. in Basic Education Administration

References

Apaza Gómez, F., Villanera Zelaya, V., Alarcon Mamani, D. M., Zúñiga Vásquez, M. E. y Maquera Maquera, Y. (2023). Resiliencia en adolescentes expuestos a contextos de riesgo psicosociales: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4839

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal.

Caldera Montes, J. F., Aceves Reyes, M. A. y Reynoso González, O. U. (2016). Resiliencia: diferencias entre estudiantes universitarios y jóvenes trabajadores. Pensamiento Psicológico, 14(1). https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.rdeu

Cano García, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 12(3). Recuperado a partir de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20503

Corchado, A. I., Díaz, M. J. y Martínez, R. (2017). Resiliencia en adolescentes expuestos a condiciones vitales de riesgo. Cuadernos de Trabajo Social, 30(2). https://doi.org/10.5209/cuts.54357

De La Fuente, V., Sánchez, A. R. y Sarmiento, J. P. (2021). Resiliencia y autoconcepto en adolescentes peruanas en situación de abandono. Revista de Psicología, 11(2). https://doi.org/10.36901/psicologia.v11i2.1394

Farsen, T. C., Bogoni Costa, A. y Silva, N. (2017). Concepciones históricas y teoréticas sobre resiliencia en el trabajo: una revisión integrativa de la literatura sobre el tema. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(2).

Forés, A. y Grané. (2020). La resiliencia. Crecer Desde La Adversidad. 10.

Gardner, H. (2011). La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI (G. Sánchez Barberán, Trad.). Barcelona: Ediciones Paidós.

Gastaldo, Z. G. y Rivela, C. V. (2024). Motivación y elección de carrera: Un estudio cualitativo. Calidad De Vida Y Salud. https://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/41

Martínez, P. y Rojas, A. (2020). Modelos de educación técnica en contextos de crisis. Editorial UNIMET.

Monterrosa-Castro, A., Ulloque-camaño, L. y Arteta-acosta, C. (2017). Estrategias para mejorar el nivel de resiliencia en adolescentes embarazadas. . Investigación En Enfermería: Imagen y Desarrollo, 20(2).

Moretta, T. y Buodo, G. (2017). Inhibición de la respuesta en el uso problemático de redes sociales: un estudio con potenciales relacionados con eventos (ERP). Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 17. https://doi.org/10.3758/s13415-017-0524-4

Pérez Pérez, Paulina Del Rocío; Pérez Manosalvas, Héctor Sebastián y Guevara Morillo, Giovanni David. (2022). Factores de riesgo y desarrollo de resiliencia en adolescentes. Revista Científica UISRAEL. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.519

Rodríguez Soto, J. y Romero Barquero, C. E. (2025). Predicción de la resiliencia y horas de recreación mediante factores personales y socioeconómicos en un grupo de estudiantes de la Universidad Técnica Nacional, Sede Central. Revista Educación, 49(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61061

Ruiz, C., Perez, J. y Molina, L. (2020). Evolución y nuevas perspectivas del concepto de resiliencia: de lo individual a los contextos y a las relaciones socioeducativas. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 1-20.

Ryan, M. y Deci, E. (2020). Motivación intrínseca y extrínseca desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación: definiciones, teoría, prácticas y direcciones futuras. Psicología Educativa Contemporánea, 61. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Vanistendael, S. y Saavedra, E. (2015). El sentido de vida en la construcción de la resiliencia. Nous. Boletín de Logoterapia y Análisis Existencial, (19), 9–19. https://www.logoterapia.net/uploads/19_vanistendael_2015_sentido_resiliencia.pdf

Vega Caro, L. y Vico Bosch, A. (2024). La evaluación alternativa en los procesos educativos, un nuevo camino hacia la atención a la diversidad.

Published

2025-08-26

How to Cite

Velásquez Bastidas, L. del V. (2025). Educational resilience in adolescents: integration of internal and external factors and theoretical approaches for risk contexts. Revista Ethos, 16(2), 231–245. https://doi.org/10.5281/zenodo.16895995

Issue

Section

Artículo científico