Transformation of praxis articulating learning in middle educational training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14275776

Keywords:

Educational praxis, strategies, meaningful learning, teaching competencies

Abstract

The general idea of ​​this study was to promote actions to assume the role that corresponds to educators to profoundly transform educational praxis, it is theoretically supported by the teacher's competencies by Miranda (2020), Pérez (2019), and Acosta (2022). Legally based on the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela (1999), in the Organic Law of Education (LOE-2009) and in the Law of the Homeland Plan (2013), framed under the qualitative paradigm, reflective participatory action research approach from Kemmis (1989), cited by Latorre (2007). The information was collected through observation techniques and in-depth interviews. The results highlighted the teacher's praxis and thereby created awareness of the latent need to generate appropriate environments with the application of different teaching strategies, the inclusion of students in the learning process was achieved through the awareness of social actors in demonstrating always a deep feeling in what we want to achieve by being agitators, trainers, emancipators and researchers to achieve meaningful learning in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yadira Ramona Chirinos Figueroa, Universidad Alonso de Ojeda. Venezuela

Bachelor's degree in Administration, Specialization in Educational Planning, MSc. in Human Resources Management, PhD in Education, Teaching Researcher at Alonso de Ojeda University, Zulia, Venezuela.

Alicia Chirinos Figueroa, Universidad Alonso de Ojeda. Venezuela

Bachelor of Comprehensive Education. MSc. Basic Education Administration. PhD. Education. Research Professor at Alonso de Ojeda University, Zulia, Venezuela

References

Acosta, S. (2022a). Competencias de los profesores de Biología en formación. Transformación, 19(1), 41-51. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/4039.

Arias Fidias G (2012). El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica. 6ª Edición Editorial Episteme.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (4 de diciembre de 2013). Ley del Plan de la Patria. Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2013-2019. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No 6.118 Extraordinaria. Caracas.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (15 de agosto de 2009). Ley Orgánica de Educación (LOE). Gaceta Oficial Nº 5.929 Extraordinaria. Caracas.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (4 de octubre de 2000). Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente. Gaceta Oficial N° 5.496. Decreto N° 1.011 Extraordinario de fecha 31 de octubre de 2000.

Bautista, N. (2022). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. Editorial El Manual Moderno.

Contreras, M. y Contreras, A. (2012). Práctica pedagógica: postulados teóricos y fundamentos ontológicos y epistemológicos. Heurística. Revista Digital de Historia de la Educación, N° 15.

Freire, P. (2018). Pedagogía de la Autonomía. Siglo XXI Editores.

Giroux, H. (2018). Por qué importan los docentes en tiempos oscuros. Revista de educación, 13, 13-19. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/issue/view/149.

Hargreaves, A. y O´Connor, M. (2020). Profesionalismo colaborativo. Cuando enseñar juntos supone el aprendizaje de todos. Corwin editores. California.

Hernández y col. (2014). Metodología de la investigación. México, McGraw Hill.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F. McGraw-Hill Education.

Izarra, V. (2019). Entre la desmoralización y el bienestar: obstáculos para la formación de un docente con valores profesionales. Universidad Nacional Autónoma de México.

Jiménez-Espinosa, A. y Sánchez-Bareño, D. (2019). La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2). DOI: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179.

Kemmis (1989). Cómo planificar la Investigación-acción. Editorial Alertes. España.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Grao. España.

López y Acuña (2015). El diario del profesor como herramienta de evaluación cualitativa de un programa para aprender a pensar. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.

Martí (2013). La investigación acción participativa. Estructura y fases. Universidad Complutense de Madrid. Editorial Red CIMS. España.

Martínez (2007). La investigación Cualitativa en la educación. Editorial Trillas. México.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Currículo Nacional Bolivariano. Caracas

Miranda y Núñez (2020). Praxis educativa constructivista como generadora de Aprendizaje Significativo en el área de Matemática. Cienciamatria, revista interdisciplinaria de humanidades, educación, ciencia y tecnología, vol. 6, núm. 1(6). Edición especial.

Moll, S. (2015). Lluvia de ideas o cómo enseñar a tus alumnos a ser creativos. https://justificaturespuesta.com/lluvia-deideas-enseñar-alumnos-ser-creativos/

Moreira, M. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física: intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Revista de enseñanza de la física, 33(1), 101-110.

Paredes et al. (2018). Is Participatory Action Research an innovative pedagogical alternative for trainingteachers as researchers? The training plan and evaluation for normal schools. Evaluation and Program Planning, 68, 176-184.

Pérez, A. (2019). Aportes a una educación de calidad. Fe y Alegría. Ecuador.

Pérez, A. (2020). ¿Cómo desarrollar la empatía en nuestros estudiantes? https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/como-desarrollar-la-empatia-en- estudiantes

Posso, R. (2022). El rol del docente en el contexto universitario: una visión post pandemia. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, vol. 1(2), 91–96. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.335d

Published

2023-01-31

How to Cite

Chirinos Figueroa, Y. R., & Chirinos Figueroa, A. (2023). Transformation of praxis articulating learning in middle educational training. Revista Ethos, 14, 4–24. https://doi.org/10.5281/zenodo.14275776

Issue

Section

Artículo científico