Technological management in the university educational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12627670

Keywords:

Technological Management, Technologic, Educational process, University

Abstract

The objective was aimed at analyzing technological management in the university educational process of the Eastern Coast of Lake Maracaibo, in the state of Zulia. Supported by authors such as Ivancevich et al (2006), Koontz and Weihrich (2006), Ochoa et al (2007), among others. The method was a descriptive study, with a non-experimental, transectional, field design, in a population of 247 university teachers, and a stratified sample of 153 subjects from four COL universities. A four-alternative Likert-type questionnaire was used, with 33 items, validated by expert judgment and Cronbach Alpha reliability of 0.97, applying an interpretation scale to analyze results with descriptive statistics. It is concluded that the technological management process in the university environment requires the creation of a climate conducive to innovation, making evident the presence of factors that stimulate the development of an organizational culture linked to the university process.

Author Biography

Gary Ramón Oviedo Velásquez, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt Zulia-Venezuela.

Lawyer (2007, URBE), Social Worker (1993, LUZ), Lcdo. in Education (2019, UNERMB) Esp. Law of Children and Adolescents (2008, LUZ), MSc Human Resources Management (2002, UNERMB), MSc Teaching for Higher Education (2015, UNERMB), Doctor in Social Sciences (2022, UNERMB), MSc. Basic Education Administration (2023, UNERMB). Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt, Zulia-Venezuela.

References

Avalos, L. (2006). Aproximación a la gerencia de la tecnología en la empresa. Caracas - Venezuela Editado por Martínez E. de la obra: Estrategias, planificación y gestión de ciencia y tecnología.

Díaz, C. (2005). El Conocimiento Organizativo Tecnológico y la Capacidad de Innovación. Evidencia para la Empresa Industrial Española. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, Nº 27.

Hernández, R. et al (2010). Metodología de la investigación. (5ta edición) Mc Graw Hill.

Ivancevich, J. et al. (2006). Comportamiento Organizacional. (7ma. Edición) McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.

Koontz, H. y Weihrich, H. (2006). Administración: una perspectiva global. McGraw-Hill.

López, W. y Cappelletti, M. (2007). La enciclopedia del educador. Cadiex International.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria (MPPEU, 2012). Memoria y Cuenta correspondiente al año 2011, presentada a la Asamblea Nacional por la titular del despacho. https://transparenciave.org/wp-content/uploads/2016/07/1-MEMORIA.pdf

Ochoa, M. et al. (2007). Innovación, tecnología y gestión tecnológica. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007001000008

Restrepo, G. (2008). El Concepto y Alcance de la Gestión Tecnológica. https://doi.org/10.17533/udea.redin.325929

Rozas, W. (2007). Conocimiento estratégico: crear valor con la gestión del conocimiento. Harvard DEUSTO Business Review. No. 98.

Schwartzman, S. (2008). Universidad y Desarrollo en Latinoamérica: experiencias exitosas de centros de investigación. Bogotá – Colombia. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Panamericana Formas e Impresos S.A.

Szabo, Z. (2005). Seminario sobre Gestión Tecnológica. SENA.

Villa, V. (2002). El Peso de la Cooperación en la Innovación de la Empresa Industrial Española”. Sevilla. XVII Congreso Nacional de ACEDE, Comunicación Oral.

Published

2024-01-30

How to Cite

Oviedo Velásquez, G. R. (2024). Technological management in the university educational process. Revista Ethos, 15(1), 67–81. https://doi.org/10.5281/zenodo.12627670

Issue

Section

Artículo científico