Accompaniment strategies in distance studies in basic education. Case Study: municipal schools of Talca, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10719384

Keywords:

strategies, accompaniment

Abstract

The present article aims to analyze the support strategies in distance studies in basic education in municipal schools in Talca-Chile. To do this, a quantitative approach with a non-experimental transectional-descriptive design was used. The participants were eighty-five (85) teachers from the Basic School of Talca and the Carlos Spano School. Intentional population census sampling was applied and a Likert-type questionnaire was used. The results showed that the teachers maintain an unfavorable attitude regarding the use of accompaniment strategies. However, they manage distance studies because they take into account the needs, reflect on educational processes and are strengthening learning.

Author Biography

Marlenis Martínez Fuentes, https://orcid.org/0000-0002-5926-599X

Postdoctoral in Knowledge Generation, Libertador Experimental Pedagogical University; Doctor in Educational Sciences, Fermín Toro University, Master in Education, Educational Management Mention, Libertador Experimental Pedagogical University, Graduate in Comprehensive Education, UNELLEZ-Barinas; Research professor, Miguel de Cervantes University-Chile

References

Bournissen, Juan. (2017). Modelo Pedagógico para la Facultad de Estudios Virtuales de la Universidad Adventista del Plata. Tesis Doctoral, Universidad de les Illes Balears. Disponible en: https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/402708/tjmb1de%206.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Consulta: 25/06/2020.

Bromley, Yasmín. (2017). Acompañamiento Pedagógico y Reflexión Crítica Docente, en las Instituciones Educativas del Nivel Primaria, Tercer Ciclo, UGEL N° 05, El Agustino, Lima 2017. Tesis de grado académico. Universidad César Vallejo, Perú. Disponible en: http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/5849/Bromley_CYM.pdf?sequence=1&isAllowed=y-. Consulta: 15/07/2020.

Durán, Rodrigo (2015). La Educación Virtual Universitaria como Medio para Mejorar las Competencias Genéricas y los Aprendizajes a través de Buenas Prácticas Docentes. Barcelona, Universitat Politécnica de Cataluya. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/397710/TRADR1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Consulta: 24/07/2020.

Espada, José, Orgilés, Mireia, Piqueras, José, y Morales, Alexandra. (2020). Las buenas Prácticas en la Atención Psicológica Infanto-Juvenil ante el COVID-19. Clínica y Salud: Investigación Empírica en psicología. Vol. 31, No. 2-2020, Pp. 109-113. ISSN Electrónico: 2174-0550. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/clysa/art/clysa2020a14. Consulta: 29/07/2020.

Galán, Bismar. (2017). Estrategias de Acompañamiento Pedagógico para el Desarrollo Profesional Docente. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 1(1), 34-52. Disponible en: https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/54/59. Consulta: 27/07/2020.

Hernández, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial: McGraw Hill. México D.F., México

Jiménez, Jimena y Romero, José. (2011). Estrategias de Acompañamiento para el Favorecimiento del Aprendizaje Autónomo en Educación Virtual. Trabajo de Grado, Universidad Pedagógica Nacional, México. Disponible en: http://200.23.113.51/pdf/28440.pdf. Consulta: 14/05/2020.

Martínez, Carmen. (2008). La Educación a Distancia: sus Características y Necesidad en la Educación Actual. Revista Educación Vol. XVII, No. 33, Pp. 7-27 /. Disponible en: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1532/1477.

Mera, Alvez, y Mercado, Jorge. (2019). Educación a Distancia: Un Reto para la Educación Superior en el Siglo XXI. Revista Científica Ciencias de la Educación, Vol. 5, Núm. 4, Pp. 357-376. Disponible en: file:///C:/Users/Docente-profesor/Downloads/Dialnet-EducacionADistancia-7152645%20(2).pdf. Consulta: 22/05/2020.

Murillo, Javier y Duk, Cynthia. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. Vol. 14, No. 1, Pp. 11-13. Disponible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782020000100011&lng=es&nrm=iso>. Consulta: 22/06/2020.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2020) ¿Cómo Enfrenta Chile la Emergencia Educativa ante la COVID-19? La UNESCO entrevista a Raúl Figueroa, Ministro de Educación. Disponible en: https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/articles/ministro-educacion-Chile-covid-19 Consulta: 27/07/2020.

Sánchez, Clemente. (2017). Estrategias de Acompañamiento Pedagógico para el Fortalecimiento de la Competencia Docente en Educación Media en el Distrito Escolar 14-12-17, del Municipio de Joyabaj, Quiché. Trabajo de Grado, Universidad de San Carlos de Guatemala. Disponible en: http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/29/29_0431.pdf Consulta: 3/08/2020.

Ramírez, L y López, V. (2020). Los Niños y la Escuela en Tiempos de Pandemia. Elmostrador. Disponible en: https://www.elmostrador.cl/braga/2020/04/08/los-ninos-y-la-escuela-en-tiempos-de-pandemia/. Consulta: 03/08/2020

Published

2020-12-12

How to Cite

Martínez Fuentes, M. (2020). Accompaniment strategies in distance studies in basic education. Case Study: municipal schools of Talca, Chile. Revista Ethos, 12(2), 65–78. https://doi.org/10.5281/zenodo.10719384

Issue

Section

Artículo científico