Deficiencies in reading comprehension: a reality in all venezuelan middle education classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12627609

Keywords:

Pedagogical strategies, reading comprehension, deficiencies, Venezuelan secondary education

Abstract

This article is the result of a research whose general purpose was to generate theoretical reflections about the pedagogical strategies used by teachers to develop reading comprehension in General Secondary Education students. The methodology used was interpretive, phenomenological in nature, using the focused testimony of six teachers who work at the Galanda Rojas de Contreras Educational Unit, passive observation and semi-structured interviews were used. The final considerations indicated that teachers use various types of pedagogical strategies, traditional ones predominating, at the level of reading comprehension of the students, the majority read with a certain fluency, good pronunciation and intonation, activities aimed at improving these aspects are carried out daily. For some, it is difficult to read fluently, resorting to spelling or syllabus, this makes it difficult to respond when taking written tests. When paraphrasing a text they have difficulties interpreting its content, placing themselves at the literal level.

Author Biographies

María Molina, Unidad Educativa Nacional “Galanda Rojas de Contreras” Zulia, Venezuela

Master in Basic Education Administration. Aspiring Doctor of Education. General Secondary Education Teacher. Galanda Rojas de Contreras National Educational Unit. Zulia, Venezuela.

María Lujano, Unidad Educativa Nacional “Galanda Rojas de Contreras” Zulia, Venezuela

Master in Basic Education Administration. Aspiring Doctor of Education. General Secondary Education Teacher. Galanda Rojas de Contreras National Educational Unit. Zulia, Venezuela.

References

Alonso, J. (2020). Motivación y aprendizaje en el aula: cómo enseñar a pensar. (4ta ed.) Santillana.

Calero, A. (2021). Cómo mejorar la comprensión lectora. Estrategias para lograr lectores competentes. (4ta. ed.) Wolters Kluwers.

Cuetos, F. (2019). Batería de evaluación de los procesos lectores de los niños de educación primaria. (2da. ed) TEA.

Dubois, F. (2021). La lectura: pasos para su comprensión. Norma.

González, R. (2022). Reflexiones teóricas sobre la comprensión lectora en la educación media general. (Tesis de Maestría) Universidad Nacional Abierta. Maracaibo

Goodman, K. (2021). Estrategias de lectura: método psicolingüístico. (11ª ed.) Pearson Educación.

Hurtado, M. (2018). Procesos metacognitivos en el aula. Homosapiens.

Johnson, F. (2021). Modelos mentales. (9na.ed) Bruguera.

Just, M. y Carpenter, P. (2017). La psicología de la lectura y el aprendizaje comprensivo. Deusto.

León, A. y Arrieta, F. (2019). Estrategias didácticas y aprendizaje de la lectura en educación primaria. (3era.ed) Fe y Alegría.

Madruga, J. (2021). Comprensión lectora y memoria operativa. (3era.ed) Paidós

Moreno, F. (2016). Psicología del aprendizaje. Ariel Educación.

Pozo, J. (2018). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. 3era. ed) Graó.

Rendón, O. (2016). Estrategias metodológicas para fortalecer la comprensión lectora en educación media general. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Abierta. Maracaibo

Rojas, P. (2017). Investigación cualitativa. Fundamentos y praxis. (3era. ed) UPEL.

Solé, B. (2019). Estrategias de comprensión de la lectura. (8va ed) Aique.

Tenutto, F. (2021). Didáctica. Síntesis.

Vallés, X. (2018). Proceso de comprensión de la lengua escrita. (13ª ed). Popular.

Villegas, E. (2021). Estrategias para consolidar la lectura comprensiva en educación media general. (Trabajo de grado). Universidad Católica Cecilio Acosta. Venezuela

Published

2024-01-30

How to Cite

Molina, M., & Lujano, M. (2024). Deficiencies in reading comprehension: a reality in all venezuelan middle education classrooms. Revista Ethos, 15(1), 52–66. https://doi.org/10.5281/zenodo.12627609

Issue

Section

Artículo científico