Planning and distance education in the context of university training
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12627035Keywords:
planning, education, distance, universityAbstract
The purpose of this article is to analyze planning and distance education in the context of university education. It is based on the fact that the work developed within the context of study presents complex situations, identified from experience as teachers and in other situations. opportunities as a participant in these distance training programs. Methodologically, hermeneutics was available from the perspective of Paul Ricoeur. As results, it was established that the planning process has little construction by the teacher, both in the diagnosis and in the analysis of the situation, as well as distance education is executed in an improvised way due to the lack of true digital platforms. which they have wanted to replace with the use of WhatsApp. It is concluded that there is only planning that resides on paper and distance education that escapes the true meaning of training.
Downloads
References
Achhab, Abdellatif (2022). Teorías de la Enseñanza a Distancia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(2), 37-46. Epub 10 de junio de 2023. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.293
Carriazo, Cindy (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis latinoamericana, 25(3), 87-95
Corbetta, Piergiorgio (2013). Metodología y técnicas de investigación social. Editorial McGraw-Hill Interamericana de España (2 ed.). ISBN 978-84-481-8399-8
Díaz, Cindy; Reyes, Maura y Bustamante, Kathelyn (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis latinoamericana.
Estrada, Pablo (2020). Educación en tiempos de pandemia: COVID19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edunews/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19
García, Lorenzo (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Guzmán, Nora (2020). Planificación y estructuración del proceso educativo virtual con base en el Diseño Instruccional. Revista Compás Empresarial, 11(30), 36-56.
Hernández, Liliana (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160.
Hurtado, Frank (2020). La educación en tiempos de pandemia: Los desafíos de la escuela del Siglo XXI. Revista arbitrada del centro de investigación y estudios. 44. 176-187.
Kaufman, Roger (1977). Planificación de los sistemas educativos. Editorial Trillas.
Linne, Joaquín (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia. Ciencia, docencia y tecnología, 32(62). https://doi.org/10.33255/3262/977
Lozsán, Nancy (2023), Aprendizaje con tecnología: características, usos y efectos de las nuevas tecnologías del aprendizaje y conocimiento. https://alfabetizaciondigital.redem.org/aprendizaje-con-tecnologia-caracteristicas-usos-y-efectos-de-las-nuevas-tecnologias-del-aprendizaje-y-conocimiento/
Martínez-Rodríguez, Javier (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo. Más que conceptos, 8 (1), 1-43. http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20 investigacion.pdf
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2021). Normativa Nacional de los Sistemas Multimodales de Educación Universitaria y Educación Mediada por las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Gaceta Nro. 42209 Ordinaria del 09-09-2021. Venezuela.
Osuna, José y Villaseñor, Mario (2019). La transición de la educación presencial a la educación virtual. Una investigación autobiográfica en tiempos de pandemia. Educación comparada en la gestión del conocimiento ante la nueva normalidad (pp.137-161) Editorial Universidad Autónoma de Baja California.
Pineda, Luis (2020, abril 2). El sistema educativo, desprotegido ante la pandemia. El Diario de la Educación, Opinión. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/02/el-sistema-educativodesprotegido-ante-la-pandemia/
Reyes, Juana (2021). Planificación educativa: una necesidad para el docente. Warisata-Revista de Educación, 3(9), 229-235
Rowntree, Derek (1999). Conociendo la Educación abierta ya distancia. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Tarabini, Aina (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE 13 (2) Especial COVID-19,144155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
UNESCO-IESALC. (2020, abril 2). El coronavirus COVID-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-yla-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Alonso de Ojeda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).