Planning and distance education in the context of university training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12627035

Keywords:

planning, education, distance, university

Abstract

The purpose of this article is to analyze planning and distance education in the context of university education. It is based on the fact that the work developed within the context of study presents complex situations, identified from experience as teachers and in other situations. opportunities as a participant in these distance training programs. Methodologically, hermeneutics was available from the perspective of Paul Ricoeur. As results, it was established that the planning process has little construction by the teacher, both in the diagnosis and in the analysis of the situation, as well as distance education is executed in an improvised way due to the lack of true digital platforms. which they have wanted to replace with the use of WhatsApp. It is concluded that there is only planning that resides on paper and distance education that escapes the true meaning of training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba Sánchez, Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”. Zulia, Venezuela

PhD in Human Sciences. University of Zulia. Graduate in Education, mention in Pedagogical Sciences, Instructional Technology area. Master in Education, mention in Educational Planning and Administration. Teacher at Rafael María Baralt National Experimental University. Zulia, Venezuela.

Sarina Quero, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Zulia, Venezuela

PhD in Education, URBE. Master in Biology Teaching, LUZ. Atty. in Biology, LIGHT. Teacher at Rafael María Baralt National Experimental University. Zulia, Venezuela.

Carlos Reyes, Archdiocesan Schools. Zulia, Venezuela

Presbyter. Master in Education. Archdiocesan Schools. Zulia, Venezuela

References

Achhab, Abdellatif (2022). Teorías de la Enseñanza a Distancia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(2), 37-46. Epub 10 de junio de 2023. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.293

Carriazo, Cindy (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis latinoamericana, 25(3), 87-95

Corbetta, Piergiorgio (2013). Metodología y técnicas de investigación social. Editorial McGraw-Hill Interamericana de España (2 ed.). ISBN 978-84-481-8399-8

Díaz, Cindy; Reyes, Maura y Bustamante, Kathelyn (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis latinoamericana.

Estrada, Pablo (2020). Educación en tiempos de pandemia: COVID19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edunews/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19

García, Lorenzo (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Guzmán, Nora (2020). Planificación y estructuración del proceso educativo virtual con base en el Diseño Instruccional. Revista Compás Empresarial, 11(30), 36-56.

Hernández, Liliana (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160.

Hurtado, Frank (2020). La educación en tiempos de pandemia: Los desafíos de la escuela del Siglo XXI. Revista arbitrada del centro de investigación y estudios. 44. 176-187.

Kaufman, Roger (1977). Planificación de los sistemas educativos. Editorial Trillas.

Linne, Joaquín (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia. Ciencia, docencia y tecnología, 32(62). https://doi.org/10.33255/3262/977

Lozsán, Nancy (2023), Aprendizaje con tecnología: características, usos y efectos de las nuevas tecnologías del aprendizaje y conocimiento. https://alfabetizaciondigital.redem.org/aprendizaje-con-tecnologia-caracteristicas-usos-y-efectos-de-las-nuevas-tecnologias-del-aprendizaje-y-conocimiento/

Martínez-Rodríguez, Javier (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo. Más que conceptos, 8 (1), 1-43. http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20 investigacion.pdf

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2021). Normativa Nacional de los Sistemas Multimodales de Educación Universitaria y Educación Mediada por las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Gaceta Nro. 42209 Ordinaria del 09-09-2021. Venezuela.

Osuna, José y Villaseñor, Mario (2019). La transición de la educación presencial a la educación virtual. Una investigación autobiográfica en tiempos de pandemia. Educación comparada en la gestión del conocimiento ante la nueva normalidad (pp.137-161) Editorial Universidad Autónoma de Baja California.

Pineda, Luis (2020, abril 2). El sistema educativo, desprotegido ante la pandemia. El Diario de la Educación, Opinión. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/02/el-sistema-educativodesprotegido-ante-la-pandemia/

Reyes, Juana (2021). Planificación educativa: una necesidad para el docente. Warisata-Revista de Educación, 3(9), 229-235

Rowntree, Derek (1999). Conociendo la Educación abierta ya distancia. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Tarabini, Aina (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE 13 (2) Especial COVID-19,144155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

UNESCO-IESALC. (2020, abril 2). El coronavirus COVID-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-yla-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Published

2024-01-30

How to Cite

Sánchez, A., Quero, S., & Reyes, C. (2024). Planning and distance education in the context of university training. Revista Ethos, 15(1), 7–22. https://doi.org/10.5281/zenodo.12627035

Issue

Section

Artículo científico