Neuroeducation as a strategy for teaching in middle education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10912200

Keywords:

neuroscience, education, teachers, students, secondary education, teaching

Abstract

This article consisted of a qualitative documentary review that aimed to establish strategies from the base of neuroeducation to generate changes in the learning styles of high school students. The above considering the perspective of essentialists that allow to propose strategies that contribute to learning styles in secondary education, obtaining as a result that in the classroom there are a diversity of personalities so strategies such as the use of repetition, virtual programs, active listening and the incorporation of artistic activities, among others. As a conclusion it was had that neuroeducation is an excellent teaching strategy since it allows teachers to incorporate a variety of resources into their work.

Author Biography

Katihuska Mota-Suárez, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Petroleum engineer. Master in Business Management, mention: Operations Management. Doctor in Educational Sciences. University of Zulia, Venezuela. Miguel de Cervantes University, Chile.

References

Bueno i Torrens, David (2017). Neurociencias para Educadores. Ediciones OCTAEDRO. Barcelona, España.

Cabrera, Juan y Fariñas, Glorias (2008). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual. Documento en línea. Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1090Cabrera.pdf. Consulta: 20/02/2021.

Díaz, Guillem; Jubete, Anna; Nieves, Iolana; Molina, Olga; López, Emilio; Polinyá, Elisenda; Reguant, Alba y Royes, Noemí (2017). Experiencias de neuroaprendizaje: compartir para aprender. Documento en línea. Disponible en: https://ined21.com/experiencias-de-neuroaprendizaje/. Consulta: 22/04/2021

García, Joaquín (2015). Neurociencia, aprendizaje y educación. En Buxarrais, M. y Martínez, M. (Eds.), Retos educativos para el siglo XXI: autonomía, responsabilidad, neurociencia y aprendizaje. Ediciones OCTAEDRO. Barcelona, España. Pp. 119-154

Gonzaga, Mario (2020). Educación: pensamiento y acción. Revista de Difusión Educativa. Vol. 1, No. 2: Pp. 08-20.

Guillén, Jesús (2017). Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. Create Space Independent Publishing Platafform. Barcelona: España.

Isaía, María; Collino, Cristina; Nicoletti, María y Uva, Adriana (2007). Estudio comparativo de las estrategias de enseñanza en el aprendizaje en alumnos de la UNRC, año 2003, 2004. Cuarto Congreso Nacional y Segundo Internacional de Investigaciones Educativas. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional del Comahaue. Neuquen, Argentina.

Jiménez, Elena, López, María y Herrera, Dismey (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Conrado Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos. Vol.15, No.67: Pp. 241-249.

Mayorga, Lina (2015). Neuroeducación en las aulas de clase. Revista Do-Cencia, Vol. 3: Pp. 43-45.

Mora, Francisco (2013). Neuroeducación, sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial. Madrid, España.

Moreno, Efrén (2019). La educación tradicional versus la educación del nuevo milenio. Ediciones Naxumis. Mixco, Guatemala.

Pherez, Gustavo, Vargas, Sonia, y Jerez, Jessica (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Revista Civilizar. Vol. 18, No. 34: Pp. 149-166.

Rojas, María (2020). Aplicación de la neuroeducación en el aula. Documento en línea. Disponible en: https://neuro-class.com/aplicacion-de-la-neuroeducacion-en-el-aula/. Consulta: 21/01/2021.

Rotger, Marilina (2017). Neurociencias y neuroaprendizajes: las emociones y el aprendizaje. Nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Editorial Brujas. Córdoba, Argentina.

Vargas, Alejandrina (2015). Neuroeducación en la formación docente. Fortaleciendo la dimensión personal del educador hacia el desarrollo integral del educando. Documento en línea. Disponible en: https://ux.edu.mx/wp-content/uploads/8-NEUROEDUCACION-EN-LA-FORMACION-DOCENTE.-FORTALECIENDO-LA-DIMENSION-PERSONAL-DEL-EDUCADOR-HACIA-EL-DESARROLLO-INTEGRAL-DEL-EDUCANDO.pdf. Consulta: 23/03/2021.

Published

2021-07-30

How to Cite

Mota-Suárez, K. (2021). Neuroeducation as a strategy for teaching in middle education. Revista Ethos, 13(2), 67–78. https://doi.org/10.5281/zenodo.10912200