Neuroeducation as a strategy for teaching in middle education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10912200Keywords:
neuroscience, education, teachers, students, secondary education, teachingAbstract
This article consisted of a qualitative documentary review that aimed to establish strategies from the base of neuroeducation to generate changes in the learning styles of high school students. The above considering the perspective of essentialists that allow to propose strategies that contribute to learning styles in secondary education, obtaining as a result that in the classroom there are a diversity of personalities so strategies such as the use of repetition, virtual programs, active listening and the incorporation of artistic activities, among others. As a conclusion it was had that neuroeducation is an excellent teaching strategy since it allows teachers to incorporate a variety of resources into their work.
Downloads
References
Bueno i Torrens, David (2017). Neurociencias para Educadores. Ediciones OCTAEDRO. Barcelona, España.
Cabrera, Juan y Fariñas, Glorias (2008). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual. Documento en línea. Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1090Cabrera.pdf. Consulta: 20/02/2021.
Díaz, Guillem; Jubete, Anna; Nieves, Iolana; Molina, Olga; López, Emilio; Polinyá, Elisenda; Reguant, Alba y Royes, Noemí (2017). Experiencias de neuroaprendizaje: compartir para aprender. Documento en línea. Disponible en: https://ined21.com/experiencias-de-neuroaprendizaje/. Consulta: 22/04/2021
García, Joaquín (2015). Neurociencia, aprendizaje y educación. En Buxarrais, M. y Martínez, M. (Eds.), Retos educativos para el siglo XXI: autonomía, responsabilidad, neurociencia y aprendizaje. Ediciones OCTAEDRO. Barcelona, España. Pp. 119-154
Gonzaga, Mario (2020). Educación: pensamiento y acción. Revista de Difusión Educativa. Vol. 1, No. 2: Pp. 08-20.
Guillén, Jesús (2017). Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. Create Space Independent Publishing Platafform. Barcelona: España.
Isaía, María; Collino, Cristina; Nicoletti, María y Uva, Adriana (2007). Estudio comparativo de las estrategias de enseñanza en el aprendizaje en alumnos de la UNRC, año 2003, 2004. Cuarto Congreso Nacional y Segundo Internacional de Investigaciones Educativas. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional del Comahaue. Neuquen, Argentina.
Jiménez, Elena, López, María y Herrera, Dismey (2019). La neurociencia en la formación inicial de docentes. Conrado Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos. Vol.15, No.67: Pp. 241-249.
Mayorga, Lina (2015). Neuroeducación en las aulas de clase. Revista Do-Cencia, Vol. 3: Pp. 43-45.
Mora, Francisco (2013). Neuroeducación, sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial. Madrid, España.
Moreno, Efrén (2019). La educación tradicional versus la educación del nuevo milenio. Ediciones Naxumis. Mixco, Guatemala.
Pherez, Gustavo, Vargas, Sonia, y Jerez, Jessica (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Revista Civilizar. Vol. 18, No. 34: Pp. 149-166.
Rojas, María (2020). Aplicación de la neuroeducación en el aula. Documento en línea. Disponible en: https://neuro-class.com/aplicacion-de-la-neuroeducacion-en-el-aula/. Consulta: 21/01/2021.
Rotger, Marilina (2017). Neurociencias y neuroaprendizajes: las emociones y el aprendizaje. Nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Editorial Brujas. Córdoba, Argentina.
Vargas, Alejandrina (2015). Neuroeducación en la formación docente. Fortaleciendo la dimensión personal del educador hacia el desarrollo integral del educando. Documento en línea. Disponible en: https://ux.edu.mx/wp-content/uploads/8-NEUROEDUCACION-EN-LA-FORMACION-DOCENTE.-FORTALECIENDO-LA-DIMENSION-PERSONAL-DEL-EDUCADOR-HACIA-EL-DESARROLLO-INTEGRAL-DEL-EDUCANDO.pdf. Consulta: 23/03/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).