School inclusion in the face of covid-19 challenges. Case: Juan Ignacio Molina School, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10719396

Keywords:

inclusion, school, challenges, Covid-19

Abstract

This article aims to analyze school inclusion in the face of the challenges of COVID-19, in order to intervene and adequately address the special needs of children. For this, the case of the Juan Ignacio Molina School is taken, located in the commune of Talca, province of Talca, Maule Region, Chile. The population and sample of this descriptive field study was made up of sixty-five (65) teachers from the institution, who were consulted using a questionnaire with an assessment scale, whose validity of the instrument was obtained through the judgment of experts. The results reveal an unfavorable trend regarding the application of inclusive education; there is agreement that the pandemic has hampered the paths to educational inclusion. It is concluded that there are weaknesses in access to technological tools, which further aggravates this problem that exists in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Doris Solís Mejías, Universidad Miguel de Cervantes-Chile

Master in Management and Leadership Education (Fermín Toro University). Graduate in Comprehensive Education, Spanish Mention and Literature and Social Sciences (UNELLEZ-Barinas). Teacher-Researcher Miguel de Cervantes University-Chile.

References

Álvarez, Marisa, Gardyn, Natalia, Iardelevsky, Alberto, y Rebello, Gabriel. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3): Pp. 25- 43. Documento en línea. Disponible en: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_002/12111. Consulta: 25/06/2020.

Arias, Fidias. (2016). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Editorial: Episteme. Caracas, Venezuela

Balestrini, Mirian. (2008). Cómo se Elabora el Proyecto de Investigación. Para los Estudios Formulativos o Exploratorios, Descriptivos, Diagnósticos, Evaluativos, Formulación de Hipótesis Causales, Experimentales y los Proyectos Factibles. Editorial: BL Consultores Asociados, Servicio Editorial. Caracas, Venezuela

Blanco, Rosa. (2008). Construyendo las Bases de la Inclusión y la Calidad de la Educación en la Primera Infancia. Revista de Educación, 347. Septiembre-diciembre 2008: Pp. 33-54. Documento en línea. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re347/re347_02.pdf. Consulta: 24/07/2020.

Booth, T., y Ainscow, M. (2000). Índice de Inclusión: Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centre for Stuides on Inclusive Education (CSIE). Documento en línea. Disponible en: http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf. Consulta: 28/07/2020

Castro, Edgar. (2010). El Estudio de Casos como Metodología de Investigación y su Importancia en la Dirección y Administración de Empresas. Revista Nacional de administración, 1 (2): Pp. 31-54. Documento en línea. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3693387

Castro, Claudia. (2020). Inclusión Educativa en Tiempos de Pandemia. El Heraldo. El Diario del Maule Sur. Documento en línea. Disponible en: http://www.diarioelheraldo.cl/noticia/inclusion-educativa-en-tiempos-de-pandemia. Consulta: 14/05/2020.

Eduglobal. (2020). Educando en una Nueva Realidad: Desafíos de la Educación en Medio del Covid-19. Documento en línea. Disponible en: https://eduglobal.cl/educando-en-una-nueva-realidad-desafios-de-la-educacion-en-medio-del-covid-19/. Consulta: 24/07/2020.

Espinosa, Yenco. (2017). Las escuelas inclusivas y el respeto a la diversidad educativa en Chile. Tus clases particulares. Documento en línea. Disponible en: https://www.tusclasesparticulares.cl/blog/2017/2/escuelas-inclusivas-respeto-diversidad-educativa-chile. Consulta: 05/08/2020.

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, María. (2010). Metodología de la investigación. Documento en línea. Disponible en: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf. Consulta: 21/07/2020.

Ortega, Sandra y Ortiz, Jhanony. (2015). Prácticas inclusivas en el aula desde las percepciones de los estudiantes del séptimo año de educación general básica. Tesis de pregrado. Universidad de Cuenca. Documento en línea. Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/21617/1/Tesis.pdf. Consulta: 02/08/2020.

Palella, Santa y Martins, Feliberto (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa. (3era, ed). Caracas: FEDEUPEL. Documento en línea. Disponible: https://drive.google.com/file/d/0B1sTcIvKGVSyOVVKaGlkY3Fobkk/view. Consulta: 01/07/2020.

Sabando, Dorys. (2016). Inclusión Educativa y Rendimiento Académico. Relación entre el Grado de Inclusión y el Rendimiento Académico en las Escuelas Públicas de Primaria de Cataluña. Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona. Documento en línea. Disponible en: https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/402901/DSSR_TESIS.pdf?se. Consulta: 19/06/2020.

Sabino, Carlos. (2014). Proyecto de Investigación. Editorial: Panapo. Caracas, Venezuela

Ramírez, Antonio, y Muñoz, María. (2012). Prácticas Inclusivas de los Docentes en la Convivencia Escolar y en la Organización y Funcionamiento de los Centros de Educación Primaria de la Zona Norte de Córdoba. Revista de Investigación Educativa, vol. 30, No. 1: 2012, Pp. 197-222. Documento en línea. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2833/283322861012.pdf. Consulta: 05/08/2020.

Published

2020-12-12

How to Cite

Solís Mejías, D. (2020). School inclusion in the face of covid-19 challenges. Case: Juan Ignacio Molina School, Chile. Revista Ethos, 12(2), 79–93. https://doi.org/10.5281/zenodo.10719396

Issue

Section

Artículo científico