The sociocritical research method: subjectivity and complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12627481

Keywords:

Subjectivity and complexity, socio-critical method, pragmatic alternative, dualism

Abstract

The purpose of this research was to study the socio-critical method of research, as an integration of subjectivity and complexity. To achieve this objective, an investigation was carried out within the epistemic approach called postpositivismo; qualitative paradigm and a type of interpretive research with bibliographic design, documentary observation being the technique for collecting information. On the other hand, as a result, qualitative research in social disciplines is prone to the application of methodological dualism, since they are based on personal inferences and subjective judgments. Likewise, the conclusion is that they are relevant in the socio-critical method; They start from personal inferences and subjective judgments; Furthermore, they do not seek to establish a consensus within a research community, but rather to emerge as a pragmatic alternative to the need to understand a complex reality.

Author Biographies

Sidart Antonio Rodríguez Jiménez, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Zulia, Venezuela

Lawyer. Geological and Mining Engineer (Engineering). Master of Science in Geology (Science). Doctor of Law (Law). Postdoctoral in Integration and Development of Latin America (Management). Postdoctoral in Science and Technology Management (Science). Postdoctoral in Public Management (Public Management and Government). Teacher at Rafael María Baralt National Experimental University. Zulia, Venezuela.

Isabella María Carvajal Rodríguez, Southern Scientific University. Lima Peru

Graduate in Pharmacy and Biochemistry. Aspiring Master in Operations Management. Southern Scientific University. Lima Peru

References

Álvarez, N. et al (2023). Posturas del paradigma socio-crítico como aportes a la educación y gestión educativa en Colombia. Revista Dialogus, Año 6. Número 10. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/dialogus/article/view/678

Barbosa, L. et al (2015). Los paradigmas de la modernidad y posmodernidad y el proceso de cuidar en enfermería. Revista Enfermería Global Nº 37. https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v14n37/reflexion2.pdf

Fabro, A. (2012). Evolución histórico–filosófica del pensamiento científico. Su aporte a la enseñanza de las ciencias experimentales. Revista Aula Universitaria 14 año 2012.

Galati, E. (2017). El pensamiento complejo y transdisciplinario como marcos de investigación científica. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, Numero 7, Volumen 1.

Grijalba, J. et al (2020). La formación del pensamiento sociocrítico y sus características: necesidad educativa en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, Numero 12, Volumen1. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-64.pdf

Hernández, N. (2020). La ciencia en la posmodernidad: el caso de Rorty y Lyotard. Revista Tópicos de Filosofía, 58. https://www.scielo.org.mx/pdf/trf/n58/0188-6649-trf-58-291.pdf

Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Vol. 11, Núm. 21. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e064.pdf

Pierre, J. (2021). El pensamiento binario. Aspectos semánticos, teóricos y empíricos. Revista Recherches Sociologiques, Vol. XXXII, 3. https://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v3n6/v3n6a2.pdf

Quintana, L. y Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica Perspectivas en Psicología. Revista de Psicología y Ciencias Afines, vol. 16, núm. 2. https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/html/

Rondón E. (2018). El conocimiento Científico en la Investigación Postpositivista del Siglo XXI: De lo Externo a lo Interno del Ser. Revista Scientific. Vol 3, (8). https://www.DialnetonocimientoCientificoEnLaInvestigacionPostpositiv-7011885%20(5).pdf

Published

2024-01-30

How to Cite

Rodríguez Jiménez, S. A., & Carvajal Rodríguez, I. M. (2024). The sociocritical research method: subjectivity and complexity. Revista Ethos, 15(1), 23–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.12627481

Issue

Section

Artículo científico