Corporate image and organizational culture of the educational institutions of the Alonso de Ojeda parish

Authors

Keywords:

corporate image, organizational culture, basic education

Abstract

The objective of this research was to determine the corporate image present in the organizational culture of the educational institutions of the primary level of basic education of the Alonso de Ojeda Parish of Lagunillas municipality, Zulia state. The study was carried out under a positivist epistemological approach of a descriptive type, with a non-experimental transectional design. The data was obtained through an instrument with five alternative frequency scaling (always, almost always, sometimes, almost never and never), whose Cronbach's alpha reliability was 0.82. The population consisted of seventy-three teachers from five institutions, from which a sample of forty-three teachers was extracted applying Shiffer's stratification. The results allowed to reveal that, both the corporate image and the organizational culture of the institutions studied, are determined by various elements

Author Biographies

Hugo Cuevas, Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”, Venezuela

Graduate in comprehensive education, areas: mathematics and natural sciences. Master Scientiarum in Management, mention: educational systems. Doctor in Educational Sciences. Professor at the “Rafael María Baralt” National Experimental University, Venezuela.

Yennys Pérez, Ministerio del Poder Popular para la Educación, Venezuela.

Graduate in comprehensive education. Master Scientiarum in Basic Education Administration. Active teacher at the Ministry of Popular Power for Education, Venezuela.

References

Bavaresco, Aura (2001). La investigación científica. Editorial Ariel. Madrid, España.

Bort, Miguel (2004). Merchandising. ESIC Editorial. Madrid, España.

Chaves, Norberto (2003). La imagen corporativa. Editorial Gustavo Gili, S.A. Segunda Edición. Barcelona, España.

Chávez, Nilda (2007). Introducción a la investigación educativa. Editorial La Columna. Maracaibo, Venezuela

Chiavenato, Idaberto. (2002). Gestión del talento humano. Editorial Mc Graw Hill. Bogotá. Colombia.

Costa, Joan (2009). Imagen corporativa en el siglo XXI. Ediciones La Crujía. Buenos Aires, Argentina.

Gibson, James e Ivancevich, John (2006). Organizaciones. Comportamiento, estructura, procesos. Editorial Mc Graw Hill. México D.F., México.

Goleman, Daniel (2012). Inteligencia emocional. Editorial Kairós. Barcelona, España.

Hellriegel, Don (2009). Comportamiento organizacional. Editorial Cengage Learning. México, D.F., México.

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar (1999). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill. Santiago de Chile, Chile.

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar (2003). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill. México D.F., México.

Hurtado, Jacqueline (2000). Metodología de la investigación holística. Fundación Sypal. Caracas, Venezuela.

Kerlinger, Fred (2000). Metodología de investigación social. Editorial Paraninfo, S.A. Madrid, España.

Kinicki, Angelo y Kreitner, Robert (2003). Comportamiento organización. Editorial Mc Graw Hill. México D.F., México.

Köhler Hol-Detlev y Martin, Antonio (2007). Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Ediciones Delta. Madrid, España.

Kotler, Phillipe (2001). Dirección de marketing. Edición Milenio. Prentice Hall. México, D.F., México.

Unesco (2016). Informe de seguimiento de la educación para todos en el mundo. Documento en línea. Disponible en: https://cpalsocial.org/documentos/464.pdf. Consulta: 10/02/2018.

Robbins, Stephen. (2004). Comportamiento organizacional. Editorial Pearson Educación. México, D.F., México.

Rodríguez, Ernesto (2005). Metodología de la investigación. Editorial Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Tabasco. México.

Tamayo y Tamayo, Mario (2004). El proceso de la investigación científica. Editorial Limusa, S.A. México, D.F., México

Toro, Iván y Parra, Rubén (2006). Metodología de la investigación. Fondo Editorial Universitario EAFIT. Medellín, Colombia

Published

2019-06-12

How to Cite

Cuevas, H., & Pérez, Y. (2019). Corporate image and organizational culture of the educational institutions of the Alonso de Ojeda parish. Revista Ethos, 11(1), 52–65. Retrieved from https://revistaethos.uniojeda.edu.ve/index.php/RevistaEthos/article/view/47

Issue

Section

Artículo científico