Transformative mediational strategies for learning calculus. Case: Engineering Program, LUZ-COL Nucleus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10866358

Keywords:

mediational strategies, calculation learning, action research, LUZ-COL Nucleus

Abstract

The purpose of the research was to transform the learning of calculus through the use of mediational strategies in the learning of the students of the Engineering Program of the East Coast of Lake Nucleus, University of Zulia, whose data will be collected through a field diary, photos, recordings, among others. The action plans applied showed that, for there to be meaningful learning, it was necessary to apply transformative actions to all those involved. It is necessary that the rest of the teachers in the area apply these strategies, since most are only limited to lectures and traditional assessment based on written exams.

Author Biographies

Karelys Mota-Suárez, Universidad del Zulia, Venezuela

Petroleum Engineer. Master in Business Management mention: Operations. Doctor in Education. Diplomas in Research and Writing of Scientific Articles (UNIOJEDA) and Teaching for Higher Education (LUZ), Diploma of Advanced Studies (UPM).

Pablo Cedeño-Meléndez, Universidad Nacional Experimental "Rafael María Baralt", Venezuela

Computer engineer. Master in Business Management mention: Operations. Candidate for Doctor of Education (Unermb).

References

Alsina, Claudi; Burgués, Carme; Fortuny, Josep (2005). Invitación a la didáctica de la geometría. Editorial Síntesis. Madrid, España.

Andonegui, Martín. (2004). El desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Colección de Procesos Educativos N°25. Editorial Fe y Alegría. Caracas, Venezuela.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (2009). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial No. 5908. Venezuela

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (2009). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial No. 5929. Venezuela

Elliot, John (1991). El cambio educativo desde la investigación acción. Ediciones Morata. Madrid, España.

Ferreiro, Ramón (2003). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. Editorial Trillas. Madrid, España.

Gorgorió, Nuria y Deulofeu, Jordi (2000). Matemáticas y educación. Retos y cambios desde una perspectiva internacional. Editores Graó. Barcelona, España.

Hernández, Gerardo (1988). Paradigmas en psicología de la educación. Editorial Paidós. Veracruz, México.

Orton, Anthony. (1998). Didáctica de las matemáticas. Editorial Morata. Madrid, España.

Preiss, David; Larraín, Antonia y Valenzuela, Susana (2011). Discurso y pensamiento en el aula matemática chilena. Revista Psykhe. Nov. 2011, Vol. 20, No 2: Pp. 131-146.

Salinas, Dino. (2002). ¡Mañana Examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Editores Graó. Barcelona, España.

Sandin, María (2003). Investigación cualitativa en educación. Editorial McGraw Hill. Madrid, España.

Silva, Edgar (2010). Investigación acción. Metodología transformadora. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Cabimas, Venezuela

Villalpando, José (1992). La filosofía de la educación. Editorial Porrúa, Ciudad de México, México.

Published

2021-01-31

How to Cite

Mota-Suárez, K., & Cedeño-Meléndez, P. (2021). Transformative mediational strategies for learning calculus. Case: Engineering Program, LUZ-COL Nucleus. Revista Ethos, 13(1), 40–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.10866358

Issue

Section

Artículo científico