Disruptive behaviors present in adolescents in the seventh year of General Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16894275Keywords:
adolescents, disruptive behaviors, media educationAbstract
Disruptive behaviors in adolescents are a complex phenomenon that can manifest in different ways and is influenced by multiple factors. The objective of this essay is to describe from the documentary review and the experience of the Psychologist of the institution on the disruptive behaviors present in adolescents in the seventh year of general secondary education at the Pedro José Hernández institution, in the school year: September 30, 2023 to July 15, 2024. It was oriented on the qualitative approach, the paradigm was interpretive, the method is hermeneutical and the design is documentary. To obtain the information, documents such as indexed journals and degree theses related to the research topic were reviewed; Likewise, an open interview was applied to the institution's psychologist. As a result, it was found that adolescents often interrupt the teacher during explanations or while their classmates are working. This includes speaking out of turn and making annoying noises, and it is concluded that, firstly, Bosch's (2023) reflection on the current state of educational institutions reveals a persistent crisis in their ability to keep up with contemporary social needs and in terms of the psychologist's experiences, the behaviors create an environment not conducive to learning, where students feel unmotivated and less inclined to actively participate.
Downloads
References
Bosch, M. (2023). El reto de la escuela posmoderna. El papel de la educación en la era de la información. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 12(1), 25-36. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/610
Gómez, D. (2022). Tipologías de paradigmas en la investigación en comunicación. Una propuesta de clasificación. Revista de Comunicación, 21(1). 181-194. http://www.scielo.org.pe/pdf/rcudep/v21n1/2227-1465-rcudep-21-01-181.pdf
Haro, A., Bonifaz, E. y Tite, N. (2023). Conductas disruptivas y rendimiento académico. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora, 6(12). https://doi.org/10.56124/tj.v6i12.0092
Jurado de los Santos, P., Lafuente Carrasco, Álvaro y Justiniano Domínguez, M. D. (2020). Conductas disruptivas en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 219–236. https://doi.org/10.18172/con.3827
León, J. Villamagua, K. León, M. León, J. Ruilova, A. y León, R. (2024). Conductas disruptivas y su influencia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de EGB de la Unidad Educativa Saraguro. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5(3). 84-100. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2020
Macías, E. y Alarcón, J. (2021). Manejo de las conductas disruptivas en la convivencia estudiantil en la básica. Ciencias de la Salud Artículo de investigación, 7(4), 411-432. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4
Martínez, J., Palacios, G. y Oliva, D. (2023). Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. RA XIMHAI, 19(1). 67-83.
Narváez, J. y Obando, L. (2020). Conductas disruptivas en adolescentes en situación de deprivación sociocultural. Psicogente 23(44). 1-22. https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3509
Olazábal, P. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8(1). https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397
Quintana, L. y Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2). 73-80. https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/html/
Remolina Arias, N. (2022). Estrategias pedagógicas para la orientación de las conductas disruptivas de los estudiantes de educación primaria. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”. Cúcuta, Colombia
Roselló, L. (2020). Relación entre inteligencia emocional y disminución de conductas disruptivas en educación primaria. Praxis Investigativa ReDIE: Revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 12(22), 30-45. https://reunir.unir.net/handle/123456789/15758
Saco, I., González, I., Martín-Fernández, M, y Bejarano, P. (2022). Conductas disruptivas en el aula. Análisis desde la perspectiva de futuros docentes de Educación Primaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 23. https://doi.org/10.14201/eks.28268
Salazar, L. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(11). 101-110.
Salinas, K., Rojas, T. y Macías, I. (2023). Las conductas disruptivas: Retos para el docente ecuatoriano en la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(6), 418-432. https://doi.org/10.23857/pc.v8i16
Vásquez, X., Andrade, F. y Escobedo, Y. (2023). Constructivismo en el aprendizaje: algunas consideraciones teóricas desde la comunicación. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS. 5. 124-132. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i6.847.
Vergara, J. y Jama, V. (2022). La conducta disruptiva en el rendimiento académico de las/os estudiantes de Básica Superior. Dominio de las Ciencias, 8(3), 85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8635262
Villavicencio, C., Armijos, T. y Castro, M. (2020). Conductas disruptivas infantiles y estilos de crianza. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(1). 139-150. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/1657
Villegas, X. (2020). Estilos de crianza y conductas disruptivas en adolescentes: una revisión de la literatura científica de los últimos 10 años [Trabajo de investigación]. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. Recuperado de https://hdl.handle.net/11537/25656
Zambrano, W. Uribe, A. y Tomalá, M. (2021). Conductas disruptivas en niños y niñas de Educación Inicial. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 9(2), 20–32. https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i2.422
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Ethos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).