Subjective dimension of informants as social actors in qualitative research. Some evidence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14933832

Keywords:

Informants, qualitative studies, subjective dimension, phenomenology

Abstract

The study aims to interpret through two qualitative studies aimed at delving into the phenomena by investigating directly from the perspective of those who report, these becoming social actors or key informants in phenomenological investigations, becoming the center of the investigation because of their experiences. They favor by becoming key to exploration by providing information about the element of study. It was bibliographically based on Alejo and Osorio (2019), Larsen and Adu (2022), Mora Ramírez (2022) and Soto (2023). The phenomenological method was used and, in the investigations, taken as evidence; the sample was 13 social actors of both sexes, working as classroom teachers, secondary, diversified and university education. Instruments to collect information: biographical-narrative and in-depth interview. What is revealed from its subjectivity to describe that reality, allows qualitative researchers to approach and understand in depth the social “reality” to be studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Ysolina Soto, Universidad Nacional Abierta. Zulia, Venezuela

Dr. in Science, Management. PD in Management in Organizations. National Open University. Zulia, Venezuela.

References

Alejo, M. y Osorio, B. (2019). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). https://www.researchgate.net/publication/337428362

Ayala, R. (2017). Retorno a lo esencial. Fenomenología hermenéutica aplicada desde el enfoque de Max van Manen. Sevilla: Caligrama.

Ferrater, J. (2007). Diccionario de Filosofía. Barcelona, España: Ariel

Heinonen, K. (2015). Van Manen’s method and reduction in a phenomenological hermeneutic study. Nurse Researcher, 22(4), 35–41. https://doi.org/10.7748/nr.22.4.35.e1326

Larsen, H. y Adu, P. (2022). El marco teórico en la investigación fenomenológica: desarrollo y aplicación. Routledge. Londres.

Leal, N. (2020). Resiliencia en estudios universitarios a distancia. Educ@ción en Contexto, Vol. VI, N° 12, Julio-diciembre, 2020. ISSN 2477-9296

Martínez, M. (2011). El comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. 3ra Edición. México: Editorial Trillas

Martínez, M. (2013). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa, 2º Edición México: Trillas

Maureira, F., Henríquez, C. y Rodríguez, C. (2017). Funcionamiento efectivo y dimensión subjetiva del vínculo significativo con los demás. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela. 3(5), 69–82

Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en la investigación cualitativa. Revista Investigaciones Andina Nº 30 Vol. 17 p. 130. Fundación Universitaria del área Andina Colombia. ISSN 0124- 8146 Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2390/239035878001.pdf

Mora, R. (2022). El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: Un examen crítico. Revista EDUCARE - UPEL-IPB. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1625

Paoli, J. (2012). Husserl y la fenomenología trascendental: Perspectivas del sujeto en las ciencias del siglo XX. Reencuentro, núm. 65, diciembre, 2012, pp. 20-29 Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco.

Salazar, L. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/327/406

Soto, A. Y. (2023). Motivación de aspirantes nuevo ingreso a inscribirse en los programas de postgrado de la Universidad Nacional Abierta. Visión fenomenológica. V Jornadas de Investigación e Innovación Educativa. 20 al 24 de noviembre. Universidad Nacional Abierta. Maracaibo, Venezuela

Soto, A. (2013). Perspectivas fenomenológicas para la investigación en el contexto de la Educación a Distancia. Revista Innovación y Gerencia. Vol. VI, No. 1, abril 2013, pp. 103-120. Universidad José Gregorio Hernández. ISSN 1856-8807

Soto, A. (2018). Vivencia del docente ante la construcción de su propia Identidad. X Jornadas Científicas Nacionales Dr. José Gregorio Hernández. Universidad José Gregorio Hernández, Maracaibo, Venezuela.

Soto, A. (2020). Vivencias de los gerentes ante el cambio generacional en el entorno laboral. IV Congreso Internacional de investigación estudiantil Universitaria IX Congreso Venezolano X Jornadas de Investigación Estudiantil. Maracaibo 19 al 21 de noviembre 2020 Universidad del Zulia REDIELUZ.

Soto, A. (2021). Aprendizajes y estrategias utilizadas por docentes con el teletrabajo ante pandemia de Covid-2019. Visión Fenomenológica (2021). 1er Congreso Internacional de Investigación e Innovación. Modalidad Virtual. UNERMB 2021.

Zahavi, D. (2019). Phenomenology: the basics. London: Routledge.

Published

2025-03-01

How to Cite

Soto, A. Y. (2025). Subjective dimension of informants as social actors in qualitative research. Some evidence. Revista Ethos, 16(1), 192–209. https://doi.org/10.5281/zenodo.14933832

Issue

Section

Artículo científico