Role of the educational supervisor in the special education modality
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14933630Keywords:
Role, educational supervisor, special education, leadershipAbstract
The purpose of this research was to reflect on the role of the educational supervisor in the special education modality to improve educational quality. A documentary investigation was applied, with a phenomenological approach. In the specific case of this work, theorists such as: Araviche, (2020) Castillo (2020), Cedeño and Barcia (2022), Moreno, (2023). Olive Tree, (2020). Sandoval, (2022) Valverde. (2021). Some of the conclusions about the review carried out It is vital to understand the role of educational supervision in improving the educational system, especially in special education, leading changes and improving practices. Educational leaders must coordinate the integration of students with special needs, being sensitive to their needs. Interdisciplinary collaboration is essential for the comprehensive development of students; promote innovation, overcoming obstacles and fostering an environment of trust and collaboration. Your approach must be comprehensive, active and reflective to ensure quality inclusive education.
Downloads
References
Alderete, L. (2022). Los programas educativos y sus logros. Alborada de la Ciencia, 27-35. Obtenido de https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/albor/article/download/1115/1532/3319
Araviche, A. (2020). El accionar educativo del supervisor circuital territorial una mirada desde la interdiscipliniedad. Dialnet, 7(1), 432-453. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1651
Castillo, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. vol. (10), 7-18. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/fenomenologia_como_metodo
Cedeño, J. y Barcia, M. (diciembre de 2020). El aprendizaje cooperativo como estrategia educativa para estudiantes con discapacidad. Dialnet, 5(12). doi:10.23857/pc.v5i12.2109
Fuentes, S., Bianchini, M., Fernández, N., Ochoa, A. y Tavella, M. (2022). Somos el jamón del sándwich: el trabajo de los/as supervisores/as en la reorganización del nivel secundario en la pandemia. Argentina : IV Coloquio de Investigación Educativa .
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos Y Representaciones (1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
García, J. (2015). La supervisión educativa ¿víctima o excluida de las políticas públicas. UPEL, 12(1).
Hernández y Mendoza (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, . Ciudad de Mexico: Mc Graw Hill Education.
López, R. (2019). Prácticas Docentes en Educación Especial: Un Enfoque Práctico. Editores Educacionales.
Lora, H. (2018). Liderazgo educativo: un acercamiento desde las teorías del concepto. Teknos Revista Científica, 18(1), 159-171. https://doi.org/10.25044/25392190.928
Moreno, C. (2023). Transformación Del Hacer Docente Supervisor Educativo Desde Una Relación Dialógica. Revista de Estudios Globales Universitarios Metrópolis.
Nacional., A. (2023). Proyecto de Ley para la Atención Integral a las Personas Sordas y con Discapacidad Auditiva. . Caracas, Venezuela: Asamblea Nacional.
Ocampo, R. (2015). La Supervisión Educativa: Teoría y Práctica. Editorial Universitaria.
Olivo, F. (2020). Modelo de supervisión educativa para dinamizar instituciones educativas hacia una educación de calidad. Horizontes, 4(15), 169-180. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.107
Ortega-González, I.., Álvarez-Maestre A. y Maldonado-Estévez E. (2023). El Liderazgo Educativo Del Directivo Docente En Las Prácticas Pedagógicas De Las Maestras De Transición. Perspectivas, 8(S1), 348-360. https://doi.org/10.22463/25909215.4152
Posso, R. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2 (6), 919-925. https://doi.org/10.56200/mried
Rangel, J., Pacheco, J., Hernández, A. y Bastidas, G. (2016). Estrategias gerenciales en la educación básica y participación de madres y padres. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), Vol. 20(2) pp. 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.1
Rodríguez, P. y Morales, T. (2021). Estrategias de Formación para Docentes de Educación Especial. Journal of Educational Development, 15(1), 17-34.
Sandoval, J. (2022). Prácticas Docentes en Educación Especial: Perspectivas y Retos. Educación y Aprendizaje, 24(2), 30-46.
Soto, J. (2013). Diseño Fenomenológico. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/2076
Valverde, A. (2021). La educación especial: Retos y oportunidades en la operatividad docente. Ediciones Octaedro
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Alonso de Ojeda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Ethos Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).