Mediation as a tool for conflict the resolution in the venezuelan educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12636973

Keywords:

Interaction, conflict, coexistence, peace, mediation

Abstract

The school is the expeditious place to develop socializing experiences where conflicts in general have been changing their negative connotation, being assumed in some organizations as something natural and inevitable, for which treatment practices must be modified. The objective of this article is to analyze mediation as a tool for conflict resolution in the Venezuelan educational context. A descriptive-explanatory study was developed, with a qualitative approach, whose universe of study was the documentary sources on interactionism in school, conflict and mediation as a tool for conflict resolution, as study categories. In some of the conclusions it is determined that intra-school conflicts continually increase due to the low tolerance between the members, making coexistence relationships difficult, which must be treated through school mediation as a tool for their resolution and for the construction of an environment of peace.

Author Biographies

Aristóbulo Cáceres Acosta, Universidad de Carabobo, Venezuela.

Doctor in Educational Sciences. Master Scientiarum in Education, mention in Educational Administration. Master in Labor Law. Graduate in Education, Lawyer. Full-time professor at the Faculty of Educational Sciences of the University of Carabobo, Venezuela.

Judith Loyo, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Caracas-Venezuela

Doctor in Critical Pedagogy, Master Scientiarum in Education, mention in Educational Administration, Graduate in Education. Coordinator of the Department of Evaluation and Teaching Coordination of the M.E. Professor in Research Projects, Research Methodology and Educational Projects at the Simón Rodríguez University, Venezuela.

References

Arias, F. (2016). El proyecto de Investigación. (7ma. Edición) Editorial Episteme.

Bertolini, G. (2017). Causas de los conflictos escolares. Asociación Educar para el Desarrollo Humano (consulta 2022, agosto 19). https://asociacioneducar.com/causas-conflictos-aula

Bolívar (2012). Los conflictos en la escuela. https://www.uepc.org.ar/conectate/los-conflictos-en-la-escuela/

Cáceres A. (2020). La construcción del texto en la investigación social. EAE.

Centro de mediación escolar (2020). Conflictos escolares: tipología y estrategias de resolución. https://mediacionescolar.org/ejemplos-conflictos-escolares/

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas, viernes 24 de marzo de 2000. Año CXXVII - Mes IV. Nº 5.453. Extraordinario.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Paidós.

Diario France 24 (11/05/2022). Fiscalía de Venezuela imputa a cinco adolescentes por acoso escolar. (consulta 2022, agosto 12). https://www.france24.com/es/minuto-a-minuto/20220511-fiscal%C3%ADa-de-venezuela-imputa-a-cinco-adolescentes-por-acoso-escolar

El Diario (06/07/2022). Así se vive el acoso escolar. https://eldiario.com/2022/06/07/acoso-escolar-prevencion-venezuela/

Diccionario Real Academia Española (1992). Real Academia Española. (21va, edición) Espasa Calpe, S.A.

Entelman, R. (2005) Teoría de conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Gedisa.

Fisas, V. (2001). Abordar el Conflicto: la negociación y la mediación. Revista Futuros No 10. Vol. III. 2005. (consulta 2020, mayo 12). http://www.uninorte.edu.blogs/abordar-elconflicto:-la-negociacion-y-la-mediacion-

Freund, J. (1995). Sociologia del Conflicto. Ejercito.

Galarza, A. (2018). La convivencia familiar escolar y comunitaria. (Consulta 2022, agosto 15). https://www.academia.edu/13627436/la_convivencia_familiar_escolar_y_comunitaria

Ghiso, A. (1998). Pedagogía y conflicto. Pistas para deconstruir mitos y desarrollar propuestas de convivencia escolar. (consulta 2020 marzo 06). https://www.academia.edu/1297190/Pedagogia_y_conflicto_pistas_para_deconstruir_mitos

Gorbeña L. y Romera C. (2016). Cómo poner en marcha, paso a paso, un programa de mediación escolar entre compañeros/as. Geuz.

Granado, O. (05/06/2022) Acoso escolar, un problema con solución en la prevención. Diario TAL CUAL. https://talcualdigital.com/acoso-escolar-un-problema-con-solucion-en-la-prevencion/

Hernández de Frutos, T. y Casares, E. (2002). Aportaciones teórico-prácticas para el conocimiento de actitudes violentas en ámbito escolar. Pamplona. Instituto de la mujer.

Hoet, F. (2001). Mediación, Conciliación y Arbitraje. XXVI Jornadas J.M. Domínguez Escobar. Los Medios Alternos de Resolución de Conflictos. Gráficas Monserrat, 2001.

Johson, D. (1972). Psicología social de la educación. Kapelusz.

Mayora F., Castillo M. (2014). Teoría de la violencia escolar: visión de los actores de una escuela venezolana. Revista Educare. Volumen 1, 8. Nº 2. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/viewFile/2594/1250

Mead G. (1982). Espíritu, persona y sociedad. Paidós.

Ministerio de Educación (2012). Resolución 058 del 16 de octubre de 2012.

Montaño, T. (2020). El conflicto escolar: una oportunidad para construir relaciones de convivencia con estudiantes de Básica primaria. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662985003/html/

Munuera, G. (2014). Nuevos Retos en Mediación. Familiar, discapacidad, dependencia funcional, salud y entorno social. Cuadernos de Trabajo Social. Vol 28, No 1. https://redib.org/Record/oai_articulo2945686-munuera-g%C3%B3mez-m%C2%AA-del-pilar-2014-nuevos-retos-en-mediaci%C3%B3n-familiar-discapacidad-dependencia-funcional-salud-y-entorno-social

Navarro, V. (2015). Enfoques teóricos del conflicto. https://es.scribd.com/doc/291198142/Enfoques-teoricos-del-conflicto

OMS (2002). Conflicto de intereses. https://www.who.int/es/about/ethics/declarations-of-interest

Ovejero, A. (1989). Psicología social de la educación. Herde.

Pérez, E. y Gutiérrez, D. (2016). El conflicto de las Instituciones Escolares. Ra Ximhai, vol. 12, núm. 3, (consulta 2019, marzo 12). Universidad Autónoma Indígena de México.

Pizarro, S. (2017). Calidad y mejora de la educación: mediación en instituciones educativas. Tendencias Pedagógicas, 31, (2021, abril 26). doi: http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.012

Porcel, C. (2010). El conflicto en la escuela. Rev. Innovación y experiencias educativas. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/pdf/N°33/

Ramírez, S. y Justicia, F. (2006). El maltrato entre escolares y otras conductas problema para la convivencia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol. 4, núm. 2. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122821007.

Recasens Siches L. (1998) Introducción. Al Estudio Del Derecho. Porrua.

República Bolivariana de Venezuela. Tribunal Supremo de Justicia Sala Político Administrativa (2001). Sentencia N° 00575, República Bolivariana de Venezuela. Tribunal Supremo de Justicia Sala Político Administrativa (2000) Sentencia No. 0162

Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Paidós.

Ruíz, L. (1999). Convivencias y conflictos: sus lógicas y sentidos en la escuela. https://www.researchgate.net/publication/333678307_CONVIVENCIAS_Y_CONFLICTOS_SUS_LOGICAS_Y_SENTIDOS_EN_LA_ESCUELA_1

Ruíz, J. (2002) Elementos y Teoría del Conflicto. Colombia. Universidad de Antioquia.

Sánchez, M. y Chávez W. (2011). Mediación educativa como estrategia para la resolución de conflictos en el aula. Revista electrónica Redine. UCLA

Simmel, G. (2010). El Conflicto Es Inherente Al Ser Humano. https://es.scribd.com/document/462742989/el-conflicto-es-inherente-al-ser-humano

Simmel, G. (1981). Sociologie et épistemologie. Presses Universitaires de France.

Torrego, J. (2004). La gestión de la convivencia desde la perspectiva de centro. J.M.

Torrego, J. (COORD.) (2007). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Narcea S.A.

UNICEF (2011). La adolescencia una época de oportunidades. https://www.unicef.org/costarica/media/1096/file/Estado%20Mundial%20de%20la%20Infancia%2020

Vinyamata, E. (2007). Conflictología. Curso de Resolución de conflictos. Ariel.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Published

2024-01-30

How to Cite

Cáceres Acosta, A., & Loyo, J. (2024). Mediation as a tool for conflict the resolution in the venezuelan educational context. Revista Ethos, 15(1), 94–115. https://doi.org/10.5281/zenodo.12636973

Issue

Section

Artículo científico