Didactic strategies for strengthening the formative process in the mechanical drawing curricular unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12627550

Keywords:

Teaching strategies, Formative process, Mechanical drawing, Investigation action

Abstract

In this research, the strengthening of the formative process for students in the Mechanical Drawing course within the Engineering Mechanical Maintenance Project (PIMM) at the “Rafael María Baralt” National Experimental University (UNERMB), located in Ciudad Ojeda, is proposed. This is achieved by implementing didactic strategies tailored to the current context, with the aim of promoting student participation in the formative process. The research follows a qualitative research-action approach. The key actors in this study are the students from section 01 of Mechanical Drawing during the II-2023 period, as well as the researcher-teacher. To collect the necessary information, unstructured interviews, field notes with descriptive photographic records, and audio recordings were used. The results demonstrate an increase in student participation and commitment in the teaching-learning process. Additionally, there was a reduction in dropout rates, improvement in academic performance, and increased interest in learning, thereby transforming the observed reality and enriching the teacher’s practice.

Author Biographies

Pedro Antonio Vílchez Pérez, Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt” – Zulia, Venezuela.

Mechanical engineer. Diploma in teaching for higher education. Master in teaching for higher education. Aspiring Doctor in Education. Teacher at Rafael María Baralt National Experimental University. Zulia, Venezuela

Migauri Alejandra González González, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Zulia, Venezuela.

Mechanical maintenance engineer. Master in Materials Sciences. Aspiring Doctor of Education. Teacher at Rafael María Baralt National Experimental University. Zulia, Venezuela.

References

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian H. (1983) Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.

Carr, W. & Kemmis, S. (1988) Teoría crítica de la enseñanza. Ediciones Martínez Roca.

Corona, L. (2018) Investigación cualitativa: Fundamentos epistemológicos, teóricos y metodológicos. Vivat Academia, 144.

Díaz, F. & Hernández, G. (2010) Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo. Editorial McGraw-Hill.

Fonseca, M. y Aguaded, J. (2007) Enseñar en la Universidad. Editorial Netbiblo, S.L.

Hernández, V. (2006). Mapas Conceptuales. La Gestión del Conocimiento en la Didáctica. Alfaomega, Grupo editor S.A. de C.V.

Herrera, C. y Villafuerte C. (2022). Estrategias didácticas en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. Vol. 7, N° 28. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Hurtado, J. (2015). El proyecto de Investigación (8va ed.) Ediciones Quirón.

Latorre, A. (2005) La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Martínez, M. (2006). La Investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de Investigación en Psicología UNMSM, Vol. 9, N°1.

McKernan, J. (2001). Investigación acción y currículo. Ediciones Morata, S. L.

Morales Urbina, E. M. (2008). Innovación y mejora del proceso de evaluación del aprendizaje. Una Investigación-acción colaborativa en la asignatura Matemática I de los Estudios de ingeniería de la UNEXPO, Vicerrectorado Puerto Ordaz, Venezuela. [Tesis Doctoral, Universitat de Girona] http://hdl.handle.net/10803/8010

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Editorial McGraw-Hill

Published

2024-01-30

How to Cite

Vílchez Pérez, P. A., & González González, M. A. (2024). Didactic strategies for strengthening the formative process in the mechanical drawing curricular unit. Revista Ethos, 15(1), 36–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.12627550

Issue

Section

Artículo científico