Political challenge as a pendent in the chilean context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10869398

Keywords:

education, democracy, citizenship, political defiance

Abstract

The present article has the purpose of giving a descriptive view of the pendent situation in the Chilean context: the political challenge. All of it, focusing on the study of citizen participation in elections as one of the most critical issues for democracy. So, the last presidential vote Sebastián Piñera, was elected with the participation of a 46% of the total standard, which represents a low participation. These data show that, out of a total of 14,347,288 potential voters, only 6,699,627 participated. This participation is related to the implementation of voluntary voting, but there are relevant aspects that the official statistical data allow to show. The studio focuses on a documentary review that allows describing the relationship that it has with the studied phenomena. It can be concluded that Chile is experiencing a crisis of participation that could be caused by the lack of civic education in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Genaro Moyano-Arcos, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Master in Language and Culture. Master in Educational Management. Beijing Yuyan Daxue University (China) Graduate in Social Communication. Journalist. University of Chile. Academic at Miguel de Cervantes University, Santiago, Chile.

Doris Solís-Mejías, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Master in Management and Leadership in Education. Fermín Toro University Venezuela. Graduate in Comprehensive Education. Mention: Spanish and Literature and Social Sciences. Ezequiel Zamora National Experimental University of the Western Plains (UNELLEZ-Barinas). Academic Miguel de Cervantes University, Santiago de Chile.

References

Acuña, Andrés. (2017). Reflexiones sobre el fortalecimiento de la participación democrática en Chile y el diseño de política pública. Revista Horizontes Empresariales. Vol. 15, No. 02: pp. 55-62.

Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (2019). A partir de 2019 Formación Ciudadana será ramo obligatorio en la Enseñanza Media. Documento en línea. Dispoible en: https://www.bcn.cl/delibera/pagina?tipo=1&id=a-partir-de-2019-formacion-ciudadana-sera-ramo-obligatorio-en-la-ensenanza-media.html Consulta: 16/07/2020.

Campbell, David. (2008). Voice in the classroom: How an Open Classroom Climate. Political Behavior Journal, Vol 30: pp. 437-454.

Cheresky, Isodoro. (2011). Ciudadanía y democracia continua. En Cheresky, I. (Ed). Ciudadanía y legitimidad democrática en América Latina. Editorial Prometeo. Buenos Aires, Argentina. Pp. 141-185.

Congreso Nacional de Chile (2016). Plan de Formación Ciudadana para los establecimientos educacionales reconocidos por el Estado. Ley 20.911. Chile.

Congreso Nacional de Chile (2012). Ley de inscripción automática y voto voluntario. Ley 20.568. Chile.

Cortina, Adela. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial. Madrid, España

Cox, Cristian. (2014). Educación ciudadana en América Latina: prioridades de los currículos escolares. IBE Working paper on curriculum issues, 1-41. Documento en línea. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/en/resources/ibe-working-papers Consulta: 23/07/2020.

Del Águila, Rafael. (1997). Manual de ciencia política. Editorial Trotta. Madrid, España.

Delamaza, Gonzalo (2011). Espacio público y participación ciudadana en la gestión pública en Chile: límites y posibilidades. Revista Polis. Vol. 10, No. 30; Pp. 45-75

Delamaza, Gonzalo (2005). Tan lejos tan cerca. Políticas públicas y sociedad civil en Chile. LOM Ediciones. Universidad de Michigan. Michigan, Estados Unidos de América.

De Tezanos-Pinto, Pablo; Cortés, Favio y Concha, Mariella (2016). Participación política y descontento en Chile: Una tensión entre el interés en los temas políticos y la desafección generalizada. Documento en línea. Disponible en: http://www.mideuc.cl/wp-content/uploads/2016/MidEvidencias-N6.pdf Consulta: 22/08/2020.

Eberhardt, María (2014). Democracias representativas en crisis. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina.

Fuentes, Claudio. (2019). Voto voluntario y la ilusión de la representación (o como la democracia se fue vaciando de electores. Documento en línea. Disponibe en: https://ciperchile.cl/2019/01/07/voto-voluntario-y-la-ilusion-de-la-representacion-o-como-la-democracia-se-fue-vaciando-de-electores/ Consulta: 15/09/2020.

Madueño, Luis. (2007). Legitimidad, descontento y desafección política en Venezuela: La reserva de un "good will" con respecto al sistema. Revista Ciencias Sociais em Perspectiva. Vol. 6, No. 10: Pp. 49-74.

Mardones, Roberto. (2018). Educación cívica y construcción de la ciudadanía en el Chile de la pos dictadura, ¿en qué estamos y para dónde vamos? Revista Austral de Ciencias Sociales. No 35: Pp. 63-82.

Mardones, Roberto. (2012). Formación ciudadana, clave de la consolidación democrática. Revista Civilizar. Vol. 12, No. 22: Pp. 93-109

Mayorga, Ramón. (2012). Participación Ciudadana en el ejercicio del Poder. Universidad Austral de Chile. Documento en línea. Disponible en: http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2012/fjm473p/doc/fjm473p.pdf Consulta: 23/06/2019.

Montero, Ramón, Gunther, Richard y Torcal, Mariano. (1998). Actitudes hacia la democracia en España: legitimidad, descontento y desafección. Documento en línea. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/28147646_Actitudes_hacia_la_democracia_en_Espana_legitimidad_descontento_y_desafeccion Consulta: 26/08/2019.

Mira, Andrea. (2011). Crisis de representatividad, y estallido social, una aproximación a la actual experiencia chilena. Revista Polis. Vol. 10, No. 30: Pp. 185-197.

Nino, Carlos. (1997). La constitución de la democracia deliberativa. Editorial Gedisa. Barcelona, España.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2015) Informe Desarrollo Humano en Chile. Los tiempos de la politización. PNUD. Santiago de Chile, Chile.

Ramonet, Ignacio. (2011). El nuevo sistema-mundo. LE MONDE diplomatique en español, número 192. Documento en línea. Disponible en: https://mondiplo.com/el-nuevo-sistema-mundo. Consulta: 08/09/2020.

Schulz, Wolfram; Ainley, John; Cox, Cristián y Friedman, Tim (2018). Percepciones de los jóvenes acerca del gobierno, la convivencia pacífica y la diversidad en cinco países de América Latina. Estudio Internacional sobre Educación Cívica y Ciudadana 2016 de la IEA Informe Lationamericano. Documento en línea. Disponible en: https://www.iea.nl/sites/default/files/2019-05/ICCS%202016%20Latin%20American%20Report%20Spanish.pdf Consulta: 19/09/2020.

Toro, Sergio y Mardones, Roberto. (2016). La acción ciudadana en tiempos de reforma. Vanderbilt Ediciones. Santiago de Chile, Chile.

Yevenes, Arial. (2018). Participación ciudadana y sistemas de seguimiento en la planificación estratégica territorial: El caso de la Región del Bío-Bío. Documento en línea. Disponible en: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/2013 Consulta: 13/07/2019

Published

2021-01-31

How to Cite

Moyano-Arcos, G., & Solís-Mejías, D. (2021). Political challenge as a pendent in the chilean context. Revista Ethos, 13(1), 77–91. https://doi.org/10.5281/zenodo.10869398

Issue

Section

Artículo científico