Teacher modeling in the Primary Education classroom: challenges and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16895149

Keywords:

teacher modeling, primary education, personal development, learning

Abstract

This research aimed to analyze teacher modeling in primary education classrooms and its effect on student learning. Traditionally, education has prioritized the teaching of theoretical content over knowledge linked to personal development. Historically, educational systems have focused on the practical development of the individual, often neglecting the importance of interpersonal relationships and students' emotional well-being. In recent decades, however, there has been a growing body of research emphasizing the significance of interpersonal relationships in children, including emotional well-being and social competencies. A qualitative exploratory methodology was applied within a descriptive research framework, incorporating a critical literature review to examine the current state of knowledge on the topic. In summary, teacher modeling is not merely another didactic tool but a political-pedagogical act that shapes critical citizens. Its effective implementation demands courage to abandon entrenched habits and a commitment to a humanizing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gloria Patricia Mejías Santamaría, Universidad Politécnica Territorial de Mérida Ciudad Ojeda. Zulia, Venezuela

mg. en Ciencias, mención: Orientación de la Conducta. Universidad Politécnica Territorial de Mérida. Venezuela.

References

Ainscow, M. (2019). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Research Gate.

Arnaiz, P. (2020). Las escuelas son para todos. Siglo Cero, 27(2), 25-34. http://www.inclusioneducativa.org/content/documents/Escuelas_Para_Todos.pdf

Bances Goicochea, R. (2019). Habilidades sociales: Una revisión teórica del concepto. Universidad Señor de Sipán.

Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Prentice-Hall.

Bisquerra, R. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el Programa Aulas Felices. Papeles del Psicólogo, 38(1), 58-65. Disponible en Redalyc y Dialnet.

Duk, C. y Murillo, F. (2020). El Derecho a la Educación es el Derecho a una Educación Inclusiva y Equitativa. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200011

De Barros, C., Hernández, A. y Ortiz, M. (2021). Análisis a través de modelaje estructural de la relación entre prácticas docentes, pluriculturalidad e inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.436051

De Zubiría, J. (2021). Los modelos pedagógicos en la era digital. Bogotá: Editorial Magisterio.

Dewey, J. (1938). Experiencia y educación. Macmillan.

Durkheim, É. (1961). Educación moral: Un estudio sobre la teoría y la aplicación de la sociología de la educación. Free Press of Glencoe.

Gutiérrez, C., Narváez, M., Castillo, D. y Tapia, S. (2023). Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: implicaciones y beneficios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 3311-3327. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6409

Laguna, D. (2024). Habilidades Sociales en el Aula. Universidad Rey Juan Carlos URJC. https://burjcdigital.urjc.es/server/api/core/bitstreams/abb7ec32-566c-4255-b4dd-64f1703cd291/content

Leiva, J. (. (2020). Las esencias de la Educación Intercultural. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(3), 45-60.

López, A. y Martínez, P. (2023). El impacto del modelado en el rendimiento estudiantil: Evidencia de la educación primaria. Revista de Estudios Educativos, 11(5), 50-68, pp. 90-108.

Muñoz, A. (2018). Entrenamiento en habilidades sociales en la adolescencia: Guía práctica para educadores y psicólogos. Desclée De Brouwer.

Muñoz, E., Povedano, A. y Gázquez, J. (2020). Relación entre habilidades sociales y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Psicologia educativa, 31-38.

Ortiz, M. (2021). Mediación intercultural y gestión emocional en contextos educativos. Revista de Pedagogía Crítica, 18(2), 112-130.

Rogers, R. (1961). El proceso de convertirse en persona: La visión de un terapeuta sobre la psicoterapia. Houghton Mifflin.

Ruiz, J. (2025). Promoting Critical Thinking in Education: Best Practices for Teachers. Journal of Educational Research, 12(3), 88-99.

Suniaga, A. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente Active Methodologies: Tools for teacher empowerment. Revista internacional. Docentes 2.0 Tecnología -Educativa, 19(1).

Published

2025-08-26

How to Cite

Mejías Santamaría, G. P. (2025). Teacher modeling in the Primary Education classroom: challenges and Challenges. Revista Ethos, 16(2), 103–116. https://doi.org/10.5281/zenodo.16895149

Issue

Section

Artículo científico