The preventive system and its contribution to inclusive education at Universidad Politécnica Salesiana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14933879

Keywords:

inclusive education, preventive system, Don Bosco, Universidad Politécnica Salesiana

Abstract

Education is constantly evolving, driving transformations that impact various aspects of its development. One of the most relevant challenges is the adaptation of the education system to respond to diversity, disabilities and special educational needs (SEN), requiring an inclusive approach and innovative pedagogical strategies. This work aims to analyze the theoretical resources that favor educational inclusion, integral development and quality education, based on the principles of the Preventive System promoted by the Salesian Polytechnic University (UPS). To this end, adopting a qualitative approach with a descriptive method, examining the theoretical and practical contributions in this field. In conclusion, the role of the UNESCO Chair of the UPS as a key reference in the promotion of the Preventive System with inclusive learning initiatives is highlighted. In this context, pedagogical and technological resources were developed to facilitate the access to education for people with disabilities, in face-to-face and virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Arias Cevallos, Universidad Politécnica Salesiana. Cuenca, Ecuador

Psychologist. Salesian Polytechnic University. Cuenca, Ecuador

Johan Méndez Reyes, Universidad Politécnica Salesiana

Dr. in Education. Dr. in Philosophical Sciences. Dr. in Management Sciences. Salesian Polytechnic University. Cuenca, Ecuador

Domenica Espinoza, Salesian Polytechnic University. Cuenca, Ecuador

Bachelor's Degree in Early Childhood Education (student). Salesian Polytechnic University. Cuenca, Ecuador.

References

Agudo, A. (2020). Importancia de la educación inclusiva y justicia social en época de pandemia. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 6(3), 135-144.

Andrade, C. (2020). La educomunicación de Don Bosco y la formación de universitarios como buenos ciudadanos. Estudios pedagógicos, 46(3), 7-19.

Apolo, F. (2016). Relectura del Sistema Preventivo de Don Bosco. Rev. Cienc. Educ. Americana.

Arias, J. y Naranjo, B. (2023). Herramientas de aprendizaje inclusivo: Apoyo en la clase virtual de personas con discapacidad auditiva. En B. Naranjo Sánchez (Coord.), Estudiantes universitarios por la inclusión. Editorial Universitaria Abya-Yala. https://doi.org/10.17163/abyaups.26

Barraza, A. (2023). Metodología de la investigación cualitativa. Una perspectiva interpretativa. Benessere. Centro de Intervención para el Bienestar Físico y Mental AC. México: Benessere. Centro de Intervención para el Bienestar Físico y Mental A.C.

Bedoya, N. (2023). Aportes a una educación inclusiva dirigida a estudiantes con discapacidad Intelectual: estrategias evaluativas, ajustes y apoyos.

Betancourt, I. y Naranjo, B. (2024). Estudio bibliométrico de las herramientas de machine learning para ayudar a personas con discapacidad auditiva. En B. A. Naranjo Sanchez (Ed.), TIC para la inclusión e innovación educativa (pp. 15-42). Editorial Universitaria Abya-Yala.

Carvajal, H. y Naranjo, B. (2024). Estudio bibliométrico de las tecnologías para facilitar la comunicación verbal de niños con trastorno del espectro autista. En B. A. Naranjo Sanchez (Ed.), TIC para la inclusión e innovación educativa (pp. 113-138). Editorial Universitaria Abya-Yala.

Chipre, E. y Naranjo, B. (2024). Herramientas de inteligencia artificial para la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad visual. En B. A. Naranjo Sanchez (Ed.), Inteligencia artificial y sistemas al servicio de la sociedad (pp. 63-84). Editorial Universitaria Abya-Yala.

García, M. (2020). Barreras de acceso a la educación inclusiva para las personas con discapacidad: el acceso efectivo a los productos de apoyo. En tiempos de vulnerabilidad: reflexión desde los derechos humanos. Bioética para pensar, 199-205.

Jiménez, M. (2021). TIC en la educación en emergencia de los estudiantes con discapacidad de los centros educativos salesianos. Boletín Redipe, 10(2), 258-272.

Jover, G. (1983). La relación educativa en el sistema preventivo.

Lucas, G. y Naranjo, B. (2023). Análisis del sistema SIPADI en el aprendizaje de niños con discapacidad intelectual. En B. A. Naranjo Sanchez (Ed.), Estudiantes universitarios por la inclusión (pp. 37-51). Editorial Universitaria Abya-Yala.

Medina, M. (2016). Principales problemas para hacer efectiva la educación inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(1).

Méndez, J. (2023). Del sistema preventivo a la acción pastoral. Sistematización de una experiencia de asociacionismo salesiano.

México, R. (2021). Modelo Educativo Salesiano. Edebé.

Moliner, O. (2013). Educación inclusiva.

Naranjo, B. (2022). Buenas prácticas de inclusión educativa universitaria UPS: Proyecto INCLED. Editorial Universitaria Abya-Yala.

Naranjo, B. (Coord.) (2023). Estudiantes universitarios por la inclusión. Editorial Universitaria Abya-Yala.

Naranjo, B. (Coord.) (2024). TIC para la inclusión e innovación educativa. Editorial Universitaria Abya-Yala.

Naranjo, B. y Arias, J. (2023). Herramientas de aprendizaje inclusivo: Apoyo en la clase virtual de personas con discapacidad auditiva. En B. A. Naranjo Sanchez (Ed.), Estudiantes universitarios por la inclusión (pp. 107-147). Editorial Universitaria Abya-Yala.

Oscco, Y. (2021). Relación entre modelo educativo “Don Bosco” y convivencia escolar en una institución educativa de Áncash. 46(3).

Palacios, M. (2023). Estudiantes universitarios por la inclusión.

Perera, V. (2022). Prácticas docentes para una educación inclusiva en la universidad con estudiantes con discapacidad: Percepciones del profesorado. Revista mexicana de investigación educativa. Revista mexicana de investigación educativa, 433-454.

Rivero, A. (2023). Formación Salesiana: Calidad Educativa Preventiva. Guayana Moderna, 12(12), 281-294.

Salesiana, U. P. (2023). https://www.ups.edu.ec/en/noticias?articleId=1925214&byid

Sanango, J. (2021). La cultura inclusiva en la Universidad Politécnica Salesiana: Una mirada desde los estudiantes. Revista de educación inclusiva.

Solórzano, M. (2020). El rol del docente en la educación inclusiva. Dominio de las Ciencias, 6(3), 51-71.

Vera, B. (2021). Incidencia del Sistema Preventivo Salesiano en la Enseñanza Superior de Personas Privadas de Libertad (PPL).

Villares, E. (2023). Educación Inclusiva: Revisión de Prácticas y Políticas para una integración exitosa de estudiantes con discapacidad. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1498-1515.

Published

2025-03-01

How to Cite

Arias Cevallos, L., Méndez Reyes, J., & Espinoza, D. (2025). The preventive system and its contribution to inclusive education at Universidad Politécnica Salesiana. Revista Ethos, 16(1), 231–244. https://doi.org/10.5281/zenodo.14933879

Issue

Section

Artículo científico