Play as an instrument to strengthen the learning process in general secondary education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14933675

Keywords:

recreational activities, pedagogy, didactics, learning process

Abstract

The purpose of this investigation was to analyze how play can contribute to strengthening the learning processes in boys and girls, since education must evolve, just as the world does. The research had a qualitative approach with a documentary design, since it took into account degree theses, scientific articles, books and general articles present on the web that allowed the analysis, criticism and interpretation of the information. The findings of this study suggest that play is the path to strengthening the teaching and learning processes, allowing students to achieve their own knowledge while playing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Rafael Peña Pernalete, Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”. Zulia, Venezuela

Mg. Sc. in Natural Sciences Teaching. Research Professor. National Experimental University “Rafael María Baralt”. Zulia, Venezuela

References

Delgado, I. (2011). El juego infantil y su metodología. España: Paraninfo.

Froebel, F. (1902). La educación del hombre, p. 60. [Libro en línea]. Colombia: Fundación. Disponible: https://biblioteca.org.ar/libros/88736.pdf [Consulta: 2021, agosto 17]. (Trabajo original publicado en 1826).

García, A. y Ruiz, G. (2016). El derecho a la educación y la educación para la diversidad: el caso de las escuelas y aulas hospitalarias en Europa. [Revista en línea]. https://revistas.uam.es/index.php/jospoe/article/view/5628 [Consulta: 2021, agosto 10]

García, E. (2017). Modalidades de aprendizaje con videojuegos, pedagogía lúdica para provocar cambios cognitivos. Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Extremadura, España.

Gomes, C. y Ribeiro, E. (2009). Análisis de contenido en investigaciones que utilizan la metodología clínico-cualitativa. Revista Latinoamericana. Enfermagem, 17. [Revista en línea]. Disponible: https://n9.cl/jk5id [Consulta: 2022, abril 10]

Gómez, T., Molano, P. y Rodríguez, S. (2015). La actividad lúdica como estrategia Pedagógica para fortalecer el aprendizaje de los niños de la Institución Educativa Niño Jesús de Praga. Artículo no publicado, 23.

Huizinga, J. (1957). Homo ludens. Madrid: Emecé Editorial.

Huizinga, J. (1968). Fragmentos de Homo Ludens, p. 45. Buenos Aires: Johan Editorial. (Trabajo original publicado en 1957).

Jiménez, C. (2019). La lúdica. Un universo de posibilidades [Página web].: https://ludicacolombia.com/ [Consulta: 2021, julio 18]

Martínez, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot. Opción, 93. [Revista en línea]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228338 [Consulta: 2022, abril 20]

Meléndez, G. y Zabaleta, R. (2017). Diseño de una aplicación móvil basada en juegos para el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes con TDAH de primer grado de básica primaria de centros educativos de Colombia. Portal Educativo de Las Américas. [Documento en línea]. https://n9.cl/ix8f1 [Consulta: 2021, septiembre 30].

Pellicani, L. (2005). Ortega y el homo ludens. Revista de Occidente, p. 288. [Revista en línea]. https://n9.cl/z1g6q [Consulta: 2021, agosto 10]

Piaget, J. (2001). La representación del niño en el mundo. España: Morata.

Reyes, T. (2015). Aplicación de las actividades lúdicas en el aprendizaje de la lectura en niños de educación primaria. Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Córdoba.

Ríos, J. y Cardona, V. (2016). Procesos de aprendizaje en niños de 6 a 10 años de edad con antecedente de nacimiento prematuro. Niñez y Juventud, 14.

Tancara, C. (1993). La investigación documental. Revista Temas Sociales. [Revista en línea], 17. Disponible: https://n9.cl/du6h0 [Consulta: 2021, agosto 25]

Vásquez, G. (2020). Estrategias lúdicas para la comprensión de textos en estudiantes de educación primaria. [Documento en línea]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/43808 [Consulta: 2021, septiembre 30].

Villa, M. (2019). ¿Qué es eso que se llama pedagogía? Revista Pedagogía y Saberes, p. 13. [Revista en línea], 50. https://n9.cl/srb8n [Consulta: 2021, agosto 27].

Published

2025-03-01

How to Cite

Peña Pernalete, J. R. (2025). Play as an instrument to strengthen the learning process in general secondary education students. Revista Ethos, 16(1), 101–121. https://doi.org/10.5281/zenodo.14933675

Issue

Section

Artículo científico