Historical memory from Illustrious Zulianos: project for the preservation and dissemination of regional identity.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14933599

Keywords:

Historical Memory, Pedagogy of memory, Regional identity, Journalistic investigation

Abstract

This research analyzes the importance of the Historical Memory of the "Illustrious Zulianos" section of the Dr. Rafael Belloso Chacín Private University (URBE). This project uses digital platforms, seeks to preserve and disseminate the historical memory of the Zulia region through journalistic reviews and interactive publications on social networks. The role in the construction of individual and collective identity is explored, as a dynamic social construction influenced by the ideology, culture and experiences of social groups. The "Illustrious Zulianos" section fosters a culture of learning and valuing the past, fundamental for the understanding of the cultural heritage, identity and development of new generations, strengthening the sense of belonging and preserving traditions and values that forge the richness of the region. The objective of the research is to evidence the methodological proposal used to create the communicational products of "Ilustres Zulianos", combining journalistic and academic research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Reyes Labarca, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Zulia, Venezuela.

Dr. in Education. Mg. in Teaching for Higher Education. Information Coordinator. Dr. Rafael Belloso Chacín Private University. Zulia, Venezuela.

References

Alfonzo, I. (1995). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas: Contexto Ediciones.

Aróstegui, J. (2004). La historia vivida. Sobre la historia del presente. Madrid: Alianza Editorial.

Colls, M. (1994). Introducción a la investigación documental. Mérida, Venezuela: Consejo de Publicaciones de la ULA.

Comisión Presidencial Coordinadora de la Política del Ejecutivo en materia de Derechos Humanos (2011). Derechos humanos, memoria histórica, reparación y resarcimiento. Edición Departamento de Educación y Cultura de Paz Guatemala.

Delgado, G. (2010). Conceptos y metodología de la investigación histórica. Rev. cuba. salud pública; 36(1): 9-18, mar, Cuba.

Erice, F. (2008). Memoria histórica y deber de memoria: Las dimensiones mundanas de un debate académico. Entelequia, Nº 7. Consulta 15 de agosto de 2012: http://www.eumed.net/entelequia/pdf/2008/e07a03.pdf.

Halbwachs, M. (1950). La mémoire collective. Presses Universitaires de France.

Pierre, N. (Director y compilador) (1984-1992): "Les lieux de la mémoire" Ediciones Gallimard, París. Versión en lengua inglesa (1996-1998), “Realms of Memory: rethinking the French past” Editada por Lawrence D. Kritzman, New York, Columbia University Press. Introducción.

Pollak, M. (1989). Memoria, esquecimiento, silencio. Estudios históricos., volumen 2, número 3. Río de Janeiro.

Marañón, J. (2011). Reflexiones teóricas acerca de la interrelación entre memoria histórica e imaginarios sociales. Contribuciones a las Ciencias Sociales, mayo 2011. www.eumed.net/rev/cccss/12/

Published

2025-03-01

How to Cite

Reyes Labarca, A. (2025). Historical memory from Illustrious Zulianos: project for the preservation and dissemination of regional identity. Revista Ethos, 16(1), 24–33. https://doi.org/10.5281/zenodo.14933599

Issue

Section

Artículo científico